Podle zkušeností lékařů jsou tuzemští pacienti přicházející do ordinací i do nemocnic stále informovanější a připravenější se zdravotníky diskutovat. Z dříve spíše submisivních pacientů se tak stávají partnery, s nimiž lékaři častěji probírají průběh a způsob léčby. Oslovili jsme předsedy odborných společností, aby nám popsali, jak tuto změnu vnímají a jak v této oblasti edukují pacienty, případně i lékaře. Respondenti prvního dílu našeho miniseriálu se shodli na tom, že rádi pracují s poučenými pacienty, kteří se více zapojují do optimálního procesu léčby. Problém ale představuje „divoké googlování“, proti němuž se odborné společnosti snaží – často ve spolupráci s pacientskými organizacemi – bojovat řadou edukačních aktivit.

Vnímáte vzrůstající informovanost pacientů jako pozitivní, nebo je podle vás časté konzultování s „doktorem googlem“ spíše překážkou v komunikaci lékařů s pacienty?

Martin Prázný, předseda České diabetologické společnosti: Tento trend je lépe vnímat jako pozitivní, protože to znamená, že pacient jeví alespoň nějaký zájem a provádí průzkum dostupných informací z internetu, aby se poučil. Ve srovnání s inercí některých pacientů je to vlastně dobře a připravuje to vhodné podmínky pro dialog, zapojení pacienta do optimálního procesu léčby a pro jeho motivaci, což je z dlouhodobého hlediska u metabolických onemocnění, jako je diabetes, nezbytné.

Nelze ovšem připustit, aby si pacient nastudované postupy z internetu vynucoval v případě, že lékař usoudí, že pro něho nejsou vhodné. Na druhou stranu je nutné připustit, že některé pacientské zdroje z internetu – například některé facebookové skupiny týkající se specifických onemocnění – jsou zpracované kvalitně, jsou přínosné, poskytují zkušenost a pohled pacientů a nahrazují nedostatečnou připravenost nebo ochotu některých zdravotníků komunikovat.

Předseda České diabetologické společnosti Martin Prázný na druhém ročníku sympozia Zdravotnického deníku věnovanému ekonomice a managementu diabetologie. Foto: Radek Čepelák

Martin Haluzík, předseda České obezitologické společnosti: Tento trend vnímám jako pozitivní. Informovanému pacientovi se věci obvykle lépe vysvětlují, ačkoliv někdy je také třeba některé informace uvádět na pravou míru. Myslím si, že respekt pacientů vůči lékařům je v České republice stále vysoký, a nesetkávám se s tím, že by si pacient nechtěl od lékaře nechat poradit, až na skutečně vzácné výjimky.

Roman Zachoval, předseda České urologické společnosti: Nemáme problém s googlováním, ale musí to být hledání na stránkách námi doporučených společností nebo institucí. „Divoké googlování“ je velkou překážkou, pacient se totiž při něm dozví neobjektivní informace.

Mohlo by vás zajímat

Připravujete ve vašem oboru pro pacienty nějaké edukační aktivity? A je po nich poptávka?

Martin Prázný: S poptávkou pacientů po vzdělávání je to opravdu složité, naprostá většina jich tento zájem nemá, což vidíme například na proporci skupiny pacientů, která je na edukaci objednaná, a skupiny pacientů, která skutečně dorazí. Nicméně jsme se jako odborná společnost rozhodli, že na edukaci pacientů nebudeme kvůli nezájmu většiny rezignovat. Česká diabetologická společnost diskutovala tuto problematiku před několika lety a rozhodla se pro propacientský přístup, ostatně tak, jak se doporučuje v globálních guidelines.

Proto nyní – nezávisle i finančně – podporujeme portál cukrovka.cz, kde jsou informace pro pacienty garantovány odborníky. Dále personálně i finančně podporujeme portály tehotenskacukrovka.cz a detskydiabetes.cz, oba jsou na špičkové úrovni a oba jsou nesmírně užitečné. V nejbližší době, tedy letos, chystáme i vlastní vzdělávací portál s rubrikou pro pacientské organizace a pacienty na stránkách společnosti. Náš portál je dnes zatím zaměřen jen na zdravotníky, bude ale obsahovat i pacientskou rubriku.

Předseda České obezitologické společnosti na čtvrtém ročníku konference Ekonomika prevence Martin Haluzík. Foto: Radek Čepelák

Martin Haluzík: Ano, poptávka je velká. Připravujeme kompletní změnu designu stránek České obezitologické společnosti, jejichž součástí bude nově právě i část pro pacienty se zajímavými články, edukačními videi, příběhy pacientů a podobně.

Roman Zachoval: Jako odborná společnost nyní velice aktuálně připravujeme překlady všech pacientských informací, které poskytuje Evropská urologická společnost – nejvyšší evropský zastřešující orgán, od kterého přejímáme do Česka všechna doporučení – pro všechny zásadní oblasti urologie.

Spolupracujete v tomto směru nějak i s pacientskými organizacemi?

Martin Prázný: Ano, s pacientskými organizacemi spolupracujeme velice úzce, pomáhají nám při prosazování postupného zlepšování dostupnosti a kvality péče o pacienty s diabetem v České republice. Máme i společné schůzky na ministerstvu zdravotnictví. A jak jsem již zmínil, jako odborná společnost podporujeme pacientské organizace personálně i finančně.

Martin Haluzík: Ano, spolupracujeme. A věříme že se nám tuto spolupráci podaří postupně posouvat na stále vyšší a těsnější úroveň. V moderní medicíně je komunikace s pacientskými organizacemi zcela nezbytná, a to platí zejména pro chronická onemocnění, jako jsou obezita nebo diabetes.

Předseda České urologické společnosti Roman Zachoval na sympoziu Zdravotnického deníku Rakovina prostaty – screening a nové možnosti léčby. Foto: Radek Čepelák

Roman Zachoval: S pacientskými organizacemi spolupracujeme hlavně na screeningových programech, především na karcinomu prostaty. Spolupracujeme s nimi také v oblasti neurogenních poruch, tedy hlavně u pacientů s postižením míchy a podobně a u pacientů s inkontinencí.

Edukovaný pacient je jen jedním z účastníků dialogu. Probíhá nějaký typ vzdělávání v komunikačních schopnostech také u lékařů?

Martin Prázný: Ano, probíhá. Kromě kurzů zaměřených na komunikaci, které jsou často organizovány a inzerovány Českou lékařskou komorou, má Česká diabetologická společnost pod gescí Psychologické pracovní skupiny i intenzivní specifický program zaměřený na komunikaci s pacientem, který zahrnuje každoročně v březnu pořádaný kongres Psychodny, online Zoom skupiny, a vícedílné vícedenní kurzy komunikačních dovedností. Reportáž z kurzu chystáme na náš portál, kde přibudou v dohledné době – nejlépe až bude hotová rubrika pro pacienty a laiky – i tiskové zprávy, protože bychom byli rádi, kdyby se o našich aktivitách více vědělo.

Martin Haluzík: Toto vzdělávání probíhá do určité míry v oblasti psychologických dovedností, které jsou právě v obezitologii zcela zásadní. Jistě by bylo optimální další rozšíření, například i formou on-line kurzů, o což se budeme jako výbor České obezitologické společnosti snažit.

Roman Zachoval: Tyto typy vzdělávání probíhají v režimu České lékařské komory, Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví a podobně.