Klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny, kteří využívají aplikaci Moje VZP, mají nově k dispozici vyobrazení průkazu EHIC. Jedná se přibližně o 2 miliony lidí. Zanesením digitálního obrazu průkazu do aplikace chce VZP usnadnit svým pojištěncům prokázání příslušnosti k pojišťovně dříve, než bude legislativně dořešena problematika digitálních průkazů.  Jak probíhá ověřování pojištění a průkazu, se dozvíte v dnešní Poradně.

Poskytovatelé mají i nadále možnost ověřit příslušnost pojištěnce ke zdravotní pojišťovně, platnost pojištění a platnost průkazu pojištěnce standardní cestou, např. přes VZP Point, který je zabezpečeným komunikačním kanálem mezi VZP a poskytovateli. 

Do aplikace Moje VZP se klienti přihlašují pomocí bankovní identity nebo prostřednictvím Portálu občana. V aplikaci je nahrán obraz průkazu daného pojištěnce, který tak obsahuje všechny údaje potřebné k poskytnutí zdravotní péče a je velmi dobře chráněn. Rozhodnutí o tom, zda průkaz pojištěnce VZP zobrazený prostřednictvím zabezpečené aplikace bude akceptován, je ale samozřejmě na jednotlivých poskytovatelích zdravotních služeb. Všichni klienti VZP jsou zároveň vybaveni plastovými průkazy pojištění tak jako dosud. Platnost průkazů (pojištění) je možné ověřit online prostřednictvím portálu VZP Point. Návod na získání přihlašovacích údajů naleznete na www.vzp.cz/vzp-point.   

Ověření platnosti pojištění

V případě jakýchkoli pochybností ohledně platnosti zdravotního pojištění je možné ji zkontrolovat, a to jak na základě předložení plastového průkazu EHIC, tak i jeho digitálního obrazu. Postup pro ověřování platnosti pojištění je v obou případech stejný.

Ověření lze provést po přihlášení do VZP Pointu, kdy v levém navigačním menu zvolíte „Ověření v registrech“ a „Platnost pojištění“. Následně zadáte datum, ke kterému chcete platnost ověřit, číslo pojištěnce nebo číslo průkazu a vše potvrdíte modrým tlačítkem „Ověřit pojištění“. Výsledkem je zobrazení čísla pojištěnce, druh pojištění (veřejné zdravotní pojištění, nebo mezistátní smlouvy) a registrující zdravotní pojišťovna. Nebyl-li pacient k danému datu pojištěn, zobrazí se vám tato informace.

Platnost pojištění je on-line ověřována také v Centrálním registru pojištěnců, který zobrazuje údaje pojištěnců VZP ČR i všech zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. Datum, ke kterému je potřeba účast v systému veřejného zdravotního pojištění ověřit, lze zadat i zpětně. Ověřuje se aktuálně známý stav pojištění, přičemž nejsou vyloučeny pozdější změny.

Mohlo by vás zajímat

Pokud pacient nemá průkaz zdravotního pojištění a nepamatuje si číslo pojištěnce, lze provést ověření na základě příjmení a data narození.

Ověření platnosti průkazu VZP

Nejste-li si jistí platností průkazu VZP, opět je možné využít VZP Point. V levém navigačním menu zvolte „Ověření v registrech“ a „Ověření platnosti průkazu pojištěnce (EHIC)“, zadejte číslo průkazu, který vám pacient předložil, a datum, ke kterému chcete kontrolu provést. Upozorňujeme však, že v tomto případě lze zadávat pouze průkazy vydané VZP ČR.

Výsledkem tohoto dotazu může být různá kombinace (ne)platnosti průkazu pojištěnce a (ne)platnosti průběhu pojištění. Při nesrovnalostech doporučujeme ověření platnosti průkazu kombinovat s ověřením platnosti pojištění.

Hromadné ověřování pojištění

Pro úplnost doplňujeme, že je možné i hromadně ověřit platnost pojištění vašich pacientů a příslušnost ke zdravotní pojišťovně. V tomto případě klikněte ve VZP Pointu v levém navigačním menu na „Nové podání“ a zašlete soubor dle platného datového rozhraní s čísly pojištěnců, u kterých potřebujete získat přehled o historii jejich pojištění. V tomto případě se však nejedná o on-line komunikaci, proto bude požadovaný soubor připraven ke stažení s časovým odstupem v menu „Odeslaná podání“.

„Manuál pro ověření platnosti pojištění“ najdete na www.vzp.cz/poskytovatele v sekci Nejčastěji stahujete.

PhDr. Ivan Duškov, MSc. – náměstek ředitele VZP pro služby klientům