Vymezit oblast vstupu vakcín pro nepovinná očkování do úhrad podobným modelem, jakým do úhrad vstupují léky pro vzácná onemocnění. To je předmětem legislativního návrhu novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, který schválil Senát, projednala vláda (zaujala neutrální stanovisko) a nyní čeká na projednávání ve Sněmovně. Přípravu návrhu sledují od počátku také zástupci zdravotních pojišťoven, kterých jsme se zeptali, jaký je jejich postoj k jeho finální verzi. Plátci sice obecně zavedení hodnocení zdravotnických technologií (HTA) do oblasti vstupu vakcín do úhrad vítají, k návrhu ale mají četné připomínky a obávají se živelnosti snahy výrobců prosadit vstup nových vakcín do úhrad a z toho vyplývajícího extrémního nárůstu nákladů.

„Standardní správní řízení je vedené na Státním ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), kde jsou účastníky řízení odborné společnosti, SÚKL, Státní zdravotní ústav a také zdravotní pojišťovny. Na základě kritérií, které v sobě zahrnují HTA hodnocení, vznikne hodnotící zpráva, která je ve druhém kroku podstoupena ministerstvu zdravotnictví – a to rozhodne o úhradě,“ takto novelu popsal na nedávném sympoziu Zdravotnického deníku Zdravé stárnutí v Česku jeden z jejích předkladatelů, místopředseda Výboru pro zdravotnictví Senátu Karel Zitterbart (nestraník za STAN). Podle něj má legislativní změna přinést „transparentní proces, který má své jasné časové deadliny a jasně narýsovaný ‚jízdní řád‘ i odpovědnost jednotlivých aktérů“.

Podle Zitterbarta by navrhovaná změna v oblasti vstupu vakcín do úhrad z veřejného zdravotního pojištění pomohla i plátcům. „Zdravotním pojišťovnám to do budoucna umožní lépe plánovat své náklady, protože se toho procesu budou účastnit aktivně,“ řekl na sympoziu.

Obavy ze skokového nárůstu nákladů

„Snahu o zavedení HTA hodnocení i pro vakcíny sledujeme v podstatě od počátku, kdy bylo toto téma nejdříve připravováno ministerstvem zdravotnictví jako dílčí pozměňovací návrh k jinému návrhu novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, až nakonec skončilo jako samostatný senátní návrh novelizace zákona. Zdravotní pojišťovny byly tedy součástí diskusí o této změně již od jejího vzniku,“ potvrdil Zdravotnickému deníku Martin Balada, prezident Svazu zdravotních pojišťoven (SZP), který sdružuje všech šest tuzemských zaměstnaneckých pojišťoven.

Podle něj hodnotí zdravotní pojišťovny zavádění HTA hodnocení do oblasti vakcín jako krok správným směrem – pokud se tedy úspěšně podaří jeho realizace v praxi. „Transparentní hodnocení zdravotnických technologií u vakcín představuje potenciál objektivně prokázat přínosy účinných inovativních očkovacích látek. Pokud se tento proces podaří efektivně zavést do praxe, může jít o pozitivní změnu,“ uvedl Balada.

V rámci připomínkového procesu nicméně podle jeho slov zastávaly pojišťovny spíše konzervativní přístup. „Upozorňovali jsme na skutečnost, že i přes zvýšení transparentnosti nemusí být zajištěn – opakovaně v této souvislosti předkladateli zmiňovaný – princip předvídatelnosti. V této souvislosti jsme opakovaně vyjadřovali také obavy ze živelnosti snahy výrobců prosadit vstup ‚nových‘, tedy doposud z veřejného zdravotního pojištění nehrazených, vakcín do úhrad v rámci systému veřejného zdravotního pojištění, což by mohlo vést k neřízenému nárůstu nákladů,“ popsal postoj pojišťoven Balada. A dodal: „Ačkoli je současný systém zařazování vakcín do úhrad poměrně rigidní a výčet onemocnění, proti kterým jsou vakcíny z prostředků veřejného zdravotního pojištění hrazeny, je explicitně definován zákonem, představuje právě toto omezení určitou pojistku proti nekontrolovanému rozšiřování úhrad a brání skokovým nárůstům nákladů.“

Mohlo by vás zajímat

Jak si tato legislativní změna povede v praxi, jaké přinese dopady a jak ovlivní rozpočet veřejného zdravotního pojištění, podle prezidenta SZP ukáže až čas. „V tuto chvíli nezbývá než věřit, že pozitivní přínosy této změny převáží nad jejími riziky a že povedou k takovým změnám v dobrovolné vakcinaci, v důsledku kterých se podaří dosáhnout zvýšení ochrany veřejného zdraví, což je jistě ve veřejném zájmu. Zároveň je však klíčové, aby se tyto změny odehrály v rámci finančních možností veřejného zdravotního pojištění, neboť rozpočet je omezený – pokud někde náklady zvýšíme, jinde budou muset být sníženy,“ míní Balada.

Nutno hlídat plnění nákladové efektivity

Jednání o podobě novely se účastnili také zástupci Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP). „Zdravotní pojišťovny byly seznámeny s návrhem ministerstva zdravotnictví, který se týká úpravy zákona o veřejném zdravotním pojištění v oblasti očkovacích látek, a to zavedením medicínsko-ekonomického hodnocení – HTA. Předložený návrh korespondoval s procesem v oblasti vstupu léčivých přípravků pro vzácná onemocnění. K prvotnímu návrhu měly zdravotní pojišťovny zásadní připomínky. Další upravený návrh ministerstva týkající se této změny byl již předmětem legislativního procesu a zdravotní pojišťovny připomínkovaly standardním procesem,“ uvedla pro Zdravotnický deník mluvčí VZP Viktorie Plívová.

„Nastavení transparentního procesu stanovení úhrady vakcín v rámci správního řízení Státního ústavu pro kontrolu léčiv vnímáme v určitém pohledu jako pozitivní změnu,“ odpověděl Zdravotnickému deníku mluvčí Zaměstnanecké pojišťovny Škoda Petr Kvapil. Pojišťovna má ale podle něj k návrhu několik výhrad. „Proces stanovení úhrady u monoklonálních protilátek určených k profylaxi, které dnes vstupují do úhrad cestou standardního správního řízení s hodnocením nákladové efektivity a dopadu do rozpočtu, vnímáme jako optimální. Je tedy otázkou, zda u této skupiny měnit současný rozhodovací proces. Návrh obdobného typu správního řízení jako v případě léčivých přípravků pro vzácná onemocnění se v tomto případě nejeví jako nejvhodnější. U vzácných onemocnění se jedná o léčbu malých skupin pacientů. Vakcinace se ale týká nesrovnatelně početně odlišné skupiny pacientů, a proto by důraz na splnění nákladové efektivity měl být vyžadován,“ uvedl Kvapil.

Současné legislativní nastavení úhrad očkovacích látek postrádá podle Zaměstnanecké pojišťovny Škoda standardizované správní řízení pro stanovení úhrady s plnohodnotným HTA. „Řešením by mohlo být běžné správní řízení pro stanovení trvalé úhrady. Problematiku nižší proočkovanosti populace v České republice je ale potřeba řešit komplexně, a to z více oblastí, například osvětou a dostupností vakcín,“ dodal Kvapil.

Záměr navrhované novely vnímá spíše jako pozitivní i Oborová zdravotní pojišťovna (OZP). „A to především proto, že oproti současnému stavu předpokládá hodnocení nákladové efektivity a dopadu do veřejného rozpočtu. Pro celkové hodnocení přínosu je ale nutné počkat na nastavení rozhodovací praxe, která není od začátku jednoznačná a vyvíjí se v čase,“ uvedl pro Zdravotnický deník mluvčí OZP František Tlapák, podle jehož slov není v současnosti systém dostatečně transparentní a zdravotní pojišťovny nemají předem k dispozici důležité ukazatele dopadu do rozpočtu.