Jediná zdravotní pojišťovna na Slovensku, která letos zaznamenala přírůstek pojištěnců, je Dôvera. Konkrétně jich přibylo téměř 37 tisíc. Konstatuje to Úřad pro dohled nad zdravotní péčí ve svém přehledu. Nejvíce pojištěnců, přes 32 tisíc, ztratila státní Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Zdravotní pojišťovna Union vykázala čistý úbytek téměř 5 tisíc pojištěnců.

O přechodu klientů mezi pojišťovnami mluvil Zdravotnický deník v podcastu Perspektivy zdraví s poslancem Markem Krajčím (Slovensko) a ředitelem pojišťovny Dôvera Martinem Kultanem. K tématu jsme oslovili i další zdravotní pojišťovny. Slovenská legislativa umožňuje změnit zdravotní pojišťovnu každý rok.

Jak bojují o pojištěnce?

Zuzana Žiaková z Oddělení komunikace VšZP uvedla, že výběr zdravotní pojišťovny musí být velmi zodpovědné rozhodnutí. „Síla pojišťovny spočívá především v její schopnosti postarat se o pojištěnce v případě zdravotních potíží, a to i v případě velmi vážných diagnóz, a zajistit mu dostupnou léčbu. Při výběru zdravotní pojišťovny by proto měli pojištěnci zvažovat nejen finanční příspěvky či slevy, které zdravotní pojišťovna nabízí, ale především rozsah zdravotní péče a její dostupnost,“ tvrdí Žiaková. Cílem VšZP je podle ní zejména starat se o své pojištěnce a zajišťovat jim dostupnou a kvalitní zdravotní péči, nikoli o ně soutěžit. „VšZP má aktuálně zasmluvněných více než 11 tisíc poskytovatelů zdravotní péče. Pojišťovna dlouhodobě vynakládá více než 97 procent svých příjmů na zdravotní péči, což je nejvíce ze všech zdravotních pojišťoven, a zároveň vynakládá nejvíce prostředků na jednoho pojištěnce a dokáže se postarat i o pacienty s finančně nejnáročnějšími diagnózami,“ říká zástupkyně státní pojišťovny.

I ve VšZP si však uvědomují důležitost udržení atraktivity a aktuálnosti na trhu zdravotního pojištění, proto se snaží zkvalitňovat služby, elektronizaci, rozšiřovat věrnostní program i síť poskytovatelů zdravotní péče. Informovali o několika benefitech a finančních příspěvcích pro pojištěnce, které pojišťovna podmiňuje absolvováním preventivních prohlídek u všeobecného lékaře, urologa a gynekologa.

Mluvčí zdravotní pojišťovny Union Kristýna Baluchová pro Zdravotnický deník řekla, že Union se od začátku snaží na Slovensku uvádět do praxe zkušenosti z vyspělého holandského zdravotnictví, ve kterém desítky let působí jejich mateřská společnost Achmea. „Byli jsme první, kteří přinesli pojištěncům různé benefity, razíme principy transparentního podnikání a našim pojištěncům přinášíme vysoce kvalitní služby, mezi něž patří i pomoc s hledáním lékařů či efektivní komunikace prostřednictvím zákaznického centra, online pobočky či moderní aplikace,“ říká. Také uvedla příklady různých benefitů, které pojišťovna nabízí.

Specifika státní pojišťovny

Poslanec Marek Krajčí v podcastu řekl, že odchod pojištěnců ze státní VšZP do soukromých pojišťoven ovlivňuje marketingová kampaň. Jak připomíná, zatímco VšZP musí dělat marketingovou kampaň přes veřejné zakázky, soukromník to může dělat podle sebe. Proto státní pojišťovna podle něj táhne za kratší konec. Generální ředitel Dôvery Martin Kultan mu oponoval, že soukromé firmy mají vlastníky, kteří si udělají pořádek, když management něco špatně obstará. „V minulosti byl takový mýtus, že pacient není klient. Jsem rád, že ve zdravotnictví se to začíná vnímat směrem k tomu, že je to klient, kterému máme poskytovat nějakou službu,“ řekl ředitel Dôvery.

Zuzana Žiaková z VšZP potvrdila, že pro státní pojišťovnu platí odlišné legislativní rámce než pro soukromé zdravotní pojišťovny. „Jedním z nich je povinnost realizovat zadávání veřejných zakázek, respektive dodržovat všechny zákonné předpisy pro zajištění transparentnosti a efektivního využití veřejných zdrojů. Tento proces má svá specifika, ale umožňuje i veřejné instituci spolupracovat s odborníky na různé aspekty a přinášet pojištěnci informace o zdravotní péči, službách, produktech a benefitech, které VšZP nabízí,“ říká. Dodala, že marketingová komunikace pojišťovny se zaměřuje na osvětu a podporu v péči o zdraví a v konečném důsledku podporu veřejného zdraví. „VšZP dlouhodobě podporuje téma prevence a zdravého životního stylu. Je to klíčový faktor pro udržitelnost zdravotního systému,“ přiblížila Žiaková.

Mohlo by vás zajímat

Navzdory poklesu pojištěnců hodnotí uplynulou kampaň za přestup klientů jako úspěšnou. „V náročných podmínkách se nám podařilo dosáhnout lepších výsledků, než byly prognózy. Naším cílem bylo stabilizovat pojistný kmen. Přestože došlo k určitému poklesu počtu pojištěnců, dosáhli jsme o 34 procent lepšího výsledku než v roce 2023. Počet odcházejících pojištěnců je o téměř 17 tisíc nižší ve srovnání s rokem 2023. To vše navzdory zásadně nižším výdajům na akvizici,“ říká. Zástupci státní pojišťovny to označují za úspěch, protože tvrdí, že čelili negativní mediální kampani a byla jim nepřiměřeně připisována odpovědnost za špatný stav sektoru. „Neustále jsme byli pranýřováni pro ozdravný plán, který nám nikdy nebyl uložen,“ doplnili. Průzkumy podle Žiakové potvrdily, že dlouholetí klienti VšZP ji vnímají jako důvěryhodnou značku, na kterou se mohou spolehnout. V roce 2025 zajišťuje zdravotní péči pro zhruba 54 procent populace na Slovensku.

Různé podvody při změně pojišťovny

Všechny zdravotní pojišťovny potvrdily, že mají zkušenosti s nekalými praktikami při přechodu k jiné zdravotní pojišťovně. „V uplynulém roce finanční agenti pojištěnců nejčastěji oslovovali e-mailem nebo osobně na sídlištích měst, na ulici či ve vlacích. Součástí jejich praktik bylo šíření různých zavádějících tvrzení, která se týkala poskytování zdravotní péče, finanční kondice pojišťovny či benefitů. Evidujeme také případy zavádění při podpisu přihlášky, kdy pojištěncům tito agenti tvrdili, že jde například o soutěž nebo jen o anketu a pojištěnci netušili, že podepisují změnovou přihlášku,“ vysvětlila pro Zdravotnický deník Žiaková z VšZP. Dodala, že se objevily také případy nátlaku, kdy byli klienti nuceni k okamžitému podpisu přihlášky. V případě, že se pojištěnec stal obětí nekalého postupu, případně takové podezření nabyl, pojišťovna jej vyzývá, aby se obrátil na nejbližší pobočku a pracovníci mu pomohou se zpětvzetím přihlášky. Takové nekalé praktiky však dělají i agenti státní pojišťovny ve snaze získat pojištěnce soukromých pojišťoven. VšZP podle Krajčího podobné agenty v minulosti neměla, což se nedávno změnilo.

Kultan z Dôvery v podcastu přiznal, že případy nekalých praktik ze strany agentů zdravotních pojišťoven eviduje ve svých řadách i Dôvera. Podle jeho slov jsou raritnější než v minulosti, ale pojišťovna se je snaží odhalovat i pomocí preventivních opatření. Kultan připomněl, že při nekalých praktikách ze strany agentů je poškozena i samotná pojišťovna.

Baluchová z Unionu řekla, že zdravotní pojišťovna využívá pro spolupráci při náboru nových pojištěnců ve smyslu platné legislativy dohody o pracovní činnosti. „Union věnuje velkou pozornost procesu navazování spolupráce se zaměstnanci na dohodu o pracovní činnosti, stejně jako jejich tréninku s testem před uzavřením dohody faktorů takzvaným semaforem kvality práce, díky kterému Union zdravotní pojišťovna monitoruje kvalitu práce zaměstnanců, kteří provádějí nábor pojištěnců,“ přiblížila, jak se snaží předcházet nekalým praktikám ze strany agentů zaměřujících se na tento druh práce.

O komplexní zhodnocení tématu změny pojišťovny klientem jsme požádali ředitelku Asociace zdravotních pojišťoven Dajanu Petríkovou. Její poznatkům se budeme věnovat v dalším článku.