Ilustrační foto: Direct Media/StockSnap

Zodpovědost Čechů roste. Zájem lidí o prevenci v potvrzují zdravotní pojišťovny

Češi začínají více slyšet na prevenci. Krom VZP to Zdravotnického deníku potvrzují i další zdravotní pojišťovny. Ty také přistupují k tomu, že oblíbené příspěvky podmiňují právě účastí na preventivních prohlídkách či screeningových programech. Motivace a osvěta tak vedou k tomu, že pomalu, ale jistě roste množství lidí, kteří se o své zdraví aktivně starají.

„U preventivních prohlídek, screeningů i očkování, které jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění, každoročně evidujeme mírný nárůst zájmu. Preventivní prohlídku u lékaře letos podstoupilo přes 180 tisíc dospělých pojištěnců a bezmála 149 tisíc dětí a mladistvých, zatímco hrazené očkování evidujeme zhruba u 134 tisíc pojištěnců. Pokud jde o screeningová vyšetření, vysoký je například podíl žen, spadající věkem do programu celostátního screeningu, které pravidelně chodí na screening děložního čípku ke gynekologovi, i těch, které chodí na mamosreening. Například screeningové vyšetření děložního hrdla absolvovalo letos 206 tisíc pojištěnek. Méně úspěšným se jeví program screeningu rakoviny tlustého střeva, a to kvůli nižšímu zájmu samotných občanů,“ uvádí tisková mluvčí ČPZP Elenka Mazurová. Podle ní ovšem nárůst v minulých letech nebyl lineární a v době covidu došlo k propadu, který se ale povedlo překonat.

Trend potvrzuje také František Tlapák z Oborové zdravotní pojišťovny (OZP). „Zájem o preventivní prohlídky a očkování stoupá, stejně jako roste zájem o využití příspěvků na tyto programy. O důvodech můžeme pouze spekulovat, objektivní informace o tom, co ten nárůst způsobuje, nemáme. Takže jde podle našeho názoru o kombinaci několika faktorů – rostoucí náklady na život nutící pojištěnce hledat úspory, kde se jen dá, zesílení zájmu o prevenci vyvolané možná rostoucí starostí o zdraví a lepší informovanost o preventivních programech,“ domnívá se Tlapák.

S výjimkou všeobecného propadu během pandemie covidu-19 se účast klientů jak na preventivních prohlídkách, tak na screeningových vyšetřeních zvyšuje také podle Jana Matese z Vojenské zdravotní pojišťovny (VoZP). „Předběžné analýzy roku 2024 naznačují, že mírný nárůst účasti na těchto vyšetřeních bude i v letošním roce, a to v řádu jednotek procent. Výjimkou je screening karcinomu tlustého střeva a konečníku, kde prozatímní čísla ukazují spíše mírný pokles počtu osob, které tento typ vyšetření absolvovali. Naopak vnímáme vysoký nárůst mamografických vyšetření,“ potvrzuje za VoZP stejný trend jako u ČPZP Mates. VoZP navíc zaznamenala skokový meziroční nárůst zájmu o očkování. Zatímco loni od 1. ledna do začátku září čerpalo příspěvek na očkování 12 889 klientů, letos to za stejné období bylo 20 562 klientů.

A také u Zdravotní pojišťovny Škoda (ZPŠ) zaznamenávají postupný vzestup zájmu o preventivní prohlídky. „U dospělých pojištěnců ZPŠ jsme například na konci prvního čtvrtletí roku 2020, tedy na začátku „covidového“ období, byli na úrovni 57 procent. Poté došlo především vlivem covidu k mírnému poklesu a od čtvrtého čtvrtletí roku 2022 k opětovnému postupnému růstu na nynější hodnotu 59,7 procent – to je údaj za druhé čtvrtletí letošního roku,“ konstatuje za ZPŠ Petr Kvapil s tím, že co se týče jak příspěvků na očkování z fondu prevence, tak hrazených očkování, je zájem o ně vesměs konstantní, roste ale zájem o screeningová vyšetření.

Edukace, informovanost, motivace

Čím si plátci postupně se měnící přístup lidí k péči o vlastní zdraví vysvětlují? „Zájem pojištěnců výrazně ovlivňuje mediální osvěta nebo cílené aktivity, jako například adresné výzvy ke screeningu rozesílané v rámci projektu Ministerstva zdravotnictví ČR spolu se zdravotními pojišťovnami. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna pomáhá zvyšovat zájem o prevenci svých pojištěnců i prostřednictvím své mobilní aplikace Zdraví v mobilu. Tato aplikace nabízí zdarma řadu funkcí a mimo jiné klientům zobrazí, kdy naposled byli na preventivní prohlídce i termín následující prohlídky. A samozřejmě s předstihem připomene upozorněním na mobilu, že je čas objednat se k lékaři,“ popisuje Elenka Mazurová. ČPZP navíc letos nově přistoupila u preventivních programů Laserové operace očí, Rázová vlna a Odvykání kouření k tomu, že jejich čerpání podmínila absolvováním preventivní prohlídky u praktického lékaře.

K podobnému kroku přistoupila i VoZP, která v polovině letošního roku podmínila poskytování příspěvku na dentální hygienu, který je v rámci fondu prevence jedním z nejžádanějších, vykázanou preventivní prohlídkou u praktika. „Ohlasy praktických lékařů hovoří o tom, že tato motivace funguje a klienti si chybějící prohlídky doplňují,“ říká k tomu Jan Mates. Podle něj je zvyšující se zájem o prevenci dán intenzivnější propagací jejího významu, a to ze stran všech zainteresovaných subjektů od ministerstva zdravotnictví, přes odborné společnosti či zdravotní pojišťovny až po média.

„VoZP v posledních letech zavádí řadu kroků, jejichž cílem je edukace klientů pojišťovny o významu prevence. Prvními kroky bylo spuštění takzvané Kalkulačky zdraví na naších webových stránkách, kde si každý může jednoduše zjistit, jaká vyšetření by měl vzhledem ke svému věku absolvovat a v jaké frekvenci. Dále jsme v roce 2023 spustili web Zdraví s VoZP, kde zveřejňujeme množství článků z oblasti prevence a zdravého životního stylu. Součástí tohoto webu je také speciální program Zdravý pojištěnec s mimořádným tisícikorunovým příspěvkem, který má sloužit k motivaci klientů absolvovat doporučené preventivní prohlídky a screeningová vyšetření,“ dodává Mates.

Prostředky na prevenci rostou

Zdravotní pojišťovna Škoda se zase chystá v příštím roce navázat na absolvování preventivní prohlídky čerpání příspěvku na sportovní aktivity. K tomu pojišťovna vyplácí praktickým lékařům finanční bonifikaci za pojištěnce, který v uplynulých dvou letech preventivní prohlídku podstoupil. Podobně na straně lékařů podporuje také provádění screeningových vyšetření.

„Co se týče podpory prevence obecně, tak té věnujeme pozornost jednak z informačního pohledu v mediálních materiálech, které průběžně vydáváme, a také na akcích, které pořádáme či spolupořádáme. Zde se jedná o různé druhy vyšetření, které mohou návštěvníci akcí absolvovat přímo na místě, zdarma a bez předběžného objednání – například vyšetření očí, cukru v krvi či kožních znamének,“ vyjmenovává Petr Kvapil. Ten také podtrhává nárůst prostředků, které se do prevence dávají. Zatímco roce 1998 šlo na tuto oblast z fondu prevence ZPŠ 5,5 milionu, v roce 2008 to bylo 19,9 milionu, v roce 2018 23,6 milionu a loni už celkem 45,5 milionu korun.

Také OZP se snaží prevenci podporovat. „V OZP se snažíme o preventivních programech pojištěnce průběžně informovat přes sociální sítě, VITAKARTU či prostřednictvím mailingů a podporujeme to připisováním kreditů. Ty pak mohou pojištěnci vyměnit za další finanční příspěvky, které fungují jako odměna za aktivní a zodpovědný přístup k prevenci a vlastnímu zdraví,“ uzavírá František Tlapák.

Michaela Koubová