Ilustrační foto. Zdroj: Needpix

Souboj o budoucnost trhu s léky proti obezitě je stále napínavý. Novo Nordisk i Eli Lilly hlásí obří růst tržeb i zisku

Ve farmaceutickém sektoru pokračuje výsledková sezóna, kdy jednotlivé společnosti oznamují, jak se jim dařilo ve třetím čtvrtletí letošního roku. Velmi sledované jsou pak výsledky zejména dvou společností, které v současné době bojují o trh s léky proti obezitě. A sice dánská skupina Novo Nordisk a její americký konkurent Eli Lilly. Obě firmy se i ve třetím kvartále pochlubily růstem tržeb i zisků, jaké by jim ostatní hráči na farmaceutickém trhu mohli závidět. Vyplývá to z jejich čtvrtletních zpráv o hospodaření.

Již několik posledních pár let můžeme sledovat souboj o to, kdo bude lídrem globálního trhu s léky proti nadváze a obezitě. A dá se říci, že situace se nijak zásadně nezměnila od chvíle, kdy se na trhu objevily přípravky jako Wegovy, Oezmpic nebo Mounjaro, a kdy se u nich ukázalo, že vedle diabetu mohou efektivně pomáhat také při redukci tělesné hmotnosti.

A právě jejich producenti, společnosti Novo Nordisk a Eli Lilly, se rázem dostali na špičku nově vzniklého trhu, který má potenciál do konce této dekády generovat celosvětově tržby v objemu převyšujícím 100 miliard dolarů. Není proto divu, že právě o výsledky zmíněných farmaceutických firem je mezi investory mimořádný zájem.

Novo Nordisk drží dvouciferný růst tržeb

Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk oznámila, že za prvních devět měsíců letošního roku dosáhla tržeb v objemu 204,7 miliardy dánských korun. To je v přepočtu kolem 694 miliard korun českých. Meziročně se tak jedná o zvýšení o 23 procent. Čistý zisk společnosti Novo Nordisk vzrostl meziročně o 18 procent na necelých 73 miliard dánských korun (necelých 247 miliard českých korun).

Novo Nordisk nezveřejňuje výsledky za jednotlivá čtvrtletí zvlášť, tudíž nemáme meziroční srovnání v každém jednotlivém kvartále. Když se ale podíváme na pololetní výsledky, dá se říci, že Novo Nordisk své meziroční tempo růstu tržeb i čistého zisku v zásadě drží na stabilních úrovních. Jinými slovy, výkonnost Novo Nordisku je stabilně vysoká.

„Růst tržeb je tažen zejména rostoucí poptávkou po našich produktech založených na GLP-1 semaglutidech, které se používají k léčbě diabetu a obezity. Nyní zkrátka dodáváme léky většímu počtu pacientů než kdykoli předtím,“ uvedl pro list Financial Times výkonný ředitel společnosti Novo Nordisk Lars Fruegaard Jørgensen.

Novo Nordisk očekává, že za celý letošní rok její prodeje vzrostou o 23 až 27 procent, což je v zásadě v souladu s jejími předchozími odhady. Akcie Novo Nordisku na oznámení výsledků za prvních devět letošních měsíců zpočátku reagovaly růstem přibližně o osm procent, ovšem v závěru téhož obchodního dne zisky umazávaly a skončily jen o 0,6 procenta výše než předchozí den.

Eli Lilly zhoršila celoroční výhled

K vymazání zisků akcií společnosti Novo Nordisk paradoxně přispěl její největší konkurent na trhu s obezitologickými léky, společnost Eli Lilly. Nikoli však kvůli tomu, že by Eli Lilly zastínila dánského rivala svými výsledky, nýbrž tím, že zhoršila svůj celoroční výhled. Byť ne nijak dramaticky, jen o 600 milionů dolarů na aktuální interval 45,4 až 46 miliard dolarů.

Eli Lilly přitom ve třetím čtvrtletí vykázala meziroční růst tržeb o pětinu na bezmála 11,5 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 270 miliard korun). Eli Lilly zároveň vykázala čistý zisk v objemu 970,3 milionu dolarů (asi 22,7 miliardy korun), zatímco v loňském třetím kvartále dosáhla čisté ztráty v objemu 57,4 milionu dolarů (asi 1,34 miliardy korun).

V mezičtvrtletním srovnání se tržby společnosti Eli Lilly prakticky nezměnily (nárůst o 1,7 procenta), čistý zisk však oproti druhému kvartálu klesl o dvě třetiny. Akcie Eli Lilly v reakci na výsledky mírně oslabily, ovšem vzápětí zpevnily poté, co prezidentské volby ovládl Donald Trump. Jednalo se však víceméně o všeobecnou reakci amerických akcií, nelze tedy Trumpovým efektem vysvětlovat právě růst u akcií Eli Lilly.

Zdeňka Musilová