Prodloužení minimální délky abstinence z původně navrhovaných tří měsíců na půl roku a rozšíření okruhu lidí, které je možné uznat za zdravotně způsobilé k řízení motorového vozidla pouze na základě závěrů odborného vyšetření. Ministerstvo zdravotnictví ustoupilo v zásadních bodech své vyhlášky. Ekonomickému deníku to sdělil mluvčí resortu zdravotnictví Ondřej Jakob.

Návrh vyhlášky mění pravidla pro vydání řidičského oprávnění pro lidi s Aspergerovým syndromem nebo s onemocněním sluchu a snižuje zároveň délku bezpečného abstinenčního období. Zásadní výhrady k němu měly zejména ministerstva vnitra a dopravy. Úřady kritizovaly hlavně zkrácení období abstinence.

V dokumentu k zohlednění připomínek ministerstvo zdravotnictví zmiňuje například výtky Hospodářské komory České republiky, která uvedla, že tříměsíční dobu abstinence považuje za příliš krátkou a žádá o stanovení minimální délky bezpečného abstinenčního období alespoň na dobu šesti měsíců.

„Není uvedeno, co se považuje za začátek tohoto období, a to zejména s ohledem na ústavní odvykací léčebné programy, které většinou trvají tři měsíce. Není jasné, zda se lhůta počítá od nástupu k ústavní léčbě, či od jejího ukončení. Pacienti navíc často tuto léčbu ukončují předčasně,“ uvedla Hospodářská komora.

Komora navíc navrhla možnost, že by došlo také k zahrnutí ústavní odvykací léčby nebo absolvování skupinové terapie. Upozornila, že u ambulantních forem léčby pacientů existuje nemalé riziko, že se odborný lékař spokojí pouze s tvrzením posuzovaného o jeho abstinenci, které nelze prokazatelně ověřit.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo zdravotnictví podle Jakoba přistoupilo v bodu k období abstinence na kompromis. „Navrhujeme kompromisní řešení v délce trvání šesti měsíců, které kombinuje minimální akceptovatelnou lhůtu ze strany ministerstva vnitra a ministerstva dopravy a zároveň umožňuje individuální posouzení ze strany lékaře,“ uvádí se v dokumentu.

Proti původně navrhovanému tříměsíčnímu období abstinence se ostře vymezilo například ministerstvo vnitra, jak Ekonomický deník informoval. Úřad ve své připomínce uvedl, že takto dlouhé období není v žádném případě možné považovat za „nezpochybněnou, důslednou a trvalou abstinenci“, zejména u takzvaných čtvrtletních alkoholiků. Ministerstvo dopravy doporučovalo u abstinenčního období zachovat současnou délku jednoho roku a zkrácení na dobu tří měsíců nedoporučilo.

Širší okruh lidí

Sporným bodem bylo i zahrnutí okruhu lidí, u kterých lze žadatele nebo řidiče uznat za zdravotně způsobilého k řízení motorového vozidla na základě závěrů odborného vyšetření. Nyní se má podle Jakoba rozšířit nad rámec Aspergerova syndromu na celou skupinu pervazivních vývojových poruch bez poruchy intelektu. Požadovala to například Kancelář veřejného ochránce práv.

„Skupina lidí s PAS (poruchy autistického spektra, pozn. red.) bez vývojových poruch intelektu je skupinou značně různorodou a nezahrnuje pouze osoby s Aspergerovým syndromem, ale například i s osoby s atypickým autismem či jinými obdobnými pervazivními poruchami. Nedomnívám se proto, že je vhodné vyčleňovat v tomto smyslu pouze osoby s Aspergerovým syndromem, jelikož i lidé s dalšími diagnózami ze skupiny PAS jsou schopni se plně integrovat do společnosti včetně řízení automobilu. I na základě zkušeností ze zahraniční proto navrhuji přesunout do skupiny 2 (řidiči z povolání a řidiči nákladních vozidel a autobusů) všechny osoby s pervazivními vývojovými poruchami,“ uvedla Kancelář veřejného ochránce práv.

Ministerstvo zdravotnictví ke zohlednění připomínky připojilo, že připomínku, aby pervazivní vývojové poruchy bez poruchy intelektu byly zařazeny do položky 2, akceptuje na základě diskuse s odbornou společností.

Ministerstvo zdravotnictví zároveň zohlednilo připomínku ministerstva práce a sociálních věcí, které upozorňovalo na to, že dopravní psycholog nemůže své závěry zaznamenávat do zdravotnické dokumentace, protože ji nevede. Nově resort zdravotnictví upravil návrh o změnu, že odborný posudek vydá dopravní psycholog a předá ho praktickému lékaři. Ten následně vydá posudek o zdravotní způsobilosti řidiče.

Jak už Ekonomický deník informoval, současná podoba vyhlášky o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel podle ministerstva vytváří diskriminační prostředí vůči určitým skupinám obyvatel, kteří v závislosti na zdravotním stavu nemohou žádat o řidičské oprávnění. Resort zdravotnictví v odůvodnění k materiálu mimo jiné uvádí, že úpravou reaguje na podněty odborných společností a dalších subjektů ohledně diskriminace osob se zdravotním postižením. Návrhem vyhlášky dochází podle úřadu také k implementaci směrnice Evropské Komise z roku 2016/1106, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech.