Studenti zdravotnických oborů by za letní souvislou praxi měli dostávat finanční ohodnocení, shodl se na své schůzi sněmovní Výbor pro zdravotnictví. Přestože Sněmovna aktuálně projednává novelu školského zákona, která by uzavírání smlouvy mezi studentem a místem praxe umožnila, není zatím jasné, zda se to bude vztahovat i na studenty zdravotnických škol. Výbor proto pověřil ministerstvo zdravotnictví, aby aplikovatelnost prvků duálního vzdělávání ve školském zákoně na zdravotnické obory prověřilo.

Předkladatelkami bodu týkajícího se produktivní činnosti studentů zdravotnických oborů a možnosti odměnit je za letní souvislou praxi jsou poslankyně Ivana Mádlová a Věra Adámková (obě ANO). To, že studenti zdravotnických oborů nedostávají za praxi odměnu, je podle nich dlouhodobým problémem, který je třeba řešit. „Potřebujeme přilákat studenty do studia zdravotnických oborů a to, že by mohli mít zaplacenou souvislou letní praxi, by bylo jedním z důležitých motivačních prvků… Řada studentů si na živobytí přivydělává při studiu. Zvlášť některé zdravotnické obory, třeba všeobecné sestry a dětské sestry, mají souvislou praxi minimálně polovinu prázdnin, tím pádem si nemohou přivydělat jinde. Úhrada za praxi by je motivovala,“ uvedla Mádlová s tím, že v minulosti byly letní stáže placené a na možný návrat této možnosti se ptají jak studenti, tak vzdělavatelé.

Podle Adámkové by krok pomohl nejen studentům, ale i samotným zdravotnickým zařízením. „V době prázdnin se některá oddělení musí zavřít, protože nemají dost personálu, je tedy možné nějakým způsobem využít i tyto studenty. Domníváme se, že to nezatíží žádný rozpočet a bude to pro zdravotnickou praxi k dobru, protože v době letních prázdnin je někdy obtížné postavit směnu. Nemůže to fungovat u každého oddělení, musíme si říct, která by to mohla a nemohla být. Ale tahle diskuze ještě vedena nebyla,“ doplnila.

Ekonomický (ne)přínos zdravotní péče

Vrchní ředitel pro legislativu a právo na ministerstvu zdravotnictví Radek Policar zmínil, že resort se tímto tématem zabývá už několik let. Problematická je podle něj část školského zákona, podle které není za zdravotní péči možné poskytovat v rámci souvislé praxe studentů odměnu, protože se nejedná o hospodářský prospěch pro zaměstnavatele. „Paragraf 122 hovoří o produktivní činnosti, což je něco, z čehož pramení určitý příjem pro místo, kde praxe probíhá,“ popsal Policar. V kontextu poskytovatelů zdravotních služeb, kdy činnost studentů v rámci praxí nepřinese poskytovateli žádný další příjem, se tedy podle něj zákon uplatnit nedá a ministerstvo považuje za správné, aby došlo ke změně. Probíhá proto meziresortní komunikace s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).

Podle Mádlové se nabízí otázka, zda vůbec lze na zdravotní péči nahlížet jako na hospodářsky užitečnou. „Je to složité, ale možná je to tím, že se ve zdravotnictví tolik nevěnujeme nákladové efektivitě. Když si vezmeme, že student například polohuje pacienta, pečuje o močovou cévku nebo udělá celkovou hygienickou koupel, tak tím předchází infekcím či dekubitům. A když to udělá správně, šetří tím zdravotnickému zařízení náklady na dodatečné výdaje za antibiotika či materiály na léčbu dekubitů,“ přednesla poslankyně některé argumenty pro to, aby mohla být souvislá letní praxe studentům hrazena, protože to podle ní jednoznačně dopady na efektivitu a hospodářský přínos má.

Školský zákon prověří ministerstvo

V Poslanecké sněmovně je aktuálně před druhým čtením novela školského zákona, její pozměňovací návrh popisuje takzvané duální vzdělávání. „Jednou z novinek je, že zaměstnavatel bude moci uzavírat smlouvu se studentem, který bude absolvovat praxi v dané firmě. Středoškolák odborné školy, který plnil praxi v nějaké firmě, za to dosud dostávat odměnu nemohl. Díky zavedení prvků duálního systému by to teď mělo být možné,“ vysvětlila poslankyně Renáta Zajíčková (ODS). Dodala ale, že není jasné, zda se situace nebude lišit právě u zdravotnických oborů.

Navrhovaná novela totiž říká, že „duální praktické vyučování nelze poskytovat v oborech vzdělávání, u nichž jsou podmínky praktické přípravy na povolání stanoveny jinými právními předpisy“ – a jako příklad uvádí sociální služby. Výbor pro zdravotnictví tak pověřil ministerstvo, aby aplikovatelnost prvků duálního vzdělávání ve školském zákoně na zdravotnické obory prověřil.

Mohlo by vás zajímat

Výbor odsouhlasil také žádost směrem k MŠMT, aby provedlo novou analýzu týkající se stanoviska, podle kterého povinná klinická praxe ve zdravotnických zařízeních a v rámci akreditovaného studia zdravotnických oborů není uznána jako produktivní činnost a nesmí být studentům placena. Ministerstvo by také podle závěru výboru mělo na základě nové analýzy zahájit kroky k řešení úhrady za povinnou praxi studentů zdravotnických oborů.