Vyřídit změny, kvůli nimž se dosud muselo na pobočku, zkontrolovat si, jestli jsem já nebo můj zaměstnavatel správně zaplatil pojistné, nebo si ověřit, jestli lékaři skutečně vykázali všechnu poskytnutou péči tak, jak měli. To jsou věci, které umožňuje nebo brzy umožní klientům VZP nový portál Moje VZP, který největší česká pojišťovna spustila k začátku září. VZP službu vyvinula vlastními silami, díky čemuž jsou náklady na vývoj a údržbu minimální.
„Aplikace umí ukázat, kolik zaplatili OSVČ, zaměstnanci si zase mohou ověřit, zda za ně zaměstnavatel platí zdravotní pojištění, a případně situaci řešit. Je tam i informace, kolik zaplatila VZP, tedy kolik stála vykázaná péče – výkony, léčba i laboratoře,“ vysvětluje Kateřina Filipiová, vedoucí oddělení korporátní komunikace VZP.
„Jestliže teď si nechá udělat papírový výpis přehledu vykázané péče 100 či 110 tisíc lidí, pak ve chvíli, kdy si ho budou moci udělat během tří minut z domova, o to bude zájem výrazně větší. Klient je nejlepší revizní lékař – vidí a ví, jestli u lékaře byl či nebyl, a může si tak zkontrolovat, jestli je na něj skutečně vykázaná péče, kterou čerpal,“ říká mluvčí VZP Oldřich Tichý s tím, že se lidé nemusí bát upozornit na nesrovnalost. Kontroly totiž následně pojišťovna nedělá s tím, že by danému lékaři řekla, že si na něj někdo stěžoval, nýbrž přijde na běžnou revizi bez specifikace důvodu.
Pokud se bude chtít klient podívat na to, jakou péči v poslední době čerpal, zobrazí se mu aktuální rok a pak čtyři roky nazpět. V systému se položky objeví, jakmile je poskytovatel péče pojišťovně vykáže – což může například u nemocnic trvat i dva tři měsíce. Aby se ve výčtu šlo snadno vyznat, jsou výkony 350 odborností rozděleny dle segmentu do padesátky větších skupin. Pokud navíc pojištěnec užívá léky, má možnost si je zobrazit a rovnou se prostřednictvím prokliku na stránky lékového ústavu podívat na příbalový leták a další údaje o léčivu.
Ve výčtu jsou přitom i regulační poplatky a také kapitační platby, které ale stojí mimo hlavní seznam a je u nich rovnou vysvětlivka. „Snažíme se klientovi vysvětlit, co je to za platbu. Hodně lidí uvidí, že byli u praktického lékaře, když tam nebyli,“ přibližuje Filipiová. Vysvětlivky jsou také u řady dalších bodů, aby klient vždy měl po ruce návod a nemusel nikam volat či chodit.
Poskytovatelé péče se registrovat nemusí
Protože v systému pochopitelně budou velmi citlivé osobní údaje, dbala pojišťovna na otázku bezpečnosti. Každý pojištěnec, který bude chtít Moje VZP využívat, se proto musí zaregistrovat pomocí čísla kartičky zdravotní pojišťovny, emailu a mobilního čísla, nastaví si také svoje heslo. Pojišťovna pak zašle poštou do vlastních rukou klientovi přístupové údaje. Kdo má poblíž pobočku, může údaje získat na počkání. I ve chvíli, kdy klient čeká, až mu přijdou poštou potřebné údaje, se ale může do aplikace přihlásit – jen v ní budou všechny údaje anonymizovány. Lékaři či zaměstnavatelé, kteří jsou již přihlášeni do VZP Pointu, se ovšem registrovat nemusí, platí jim stejné přihlašování jako do aplikace pro poskytovatele. Do systému se pak mohou podívat i rodiče za své děti, bude možné zřídit také zástupnictví například u starších příbuzných na základě ověřené plné moci.
Využití portálu přitom není omezeno jen na počítač. „Chtěli jsme se přiblížit moderním technologiím, takže Moje VZP jde využívat i pomocí mobilních telefonů a tabletů,“ říká Jaroslav Bogač, který má vývoj aplikací na starosti. Aplikace je přizpůsobena také lidem se zrakovým postižením.
Do budoucna půjde sledovat i nabídky benefitů
Portál ovšem do budoucna nezůstane jen u stávajících funkcionalit. Pokud pojištěnec zjistí, že ve vykázané péči něco nesedí, bude moci již brzy rovnou v systému vznést námitku u každého výkonu, s nímž nesouhlasí – a rovnou zaklikne, proč má s danou položkou problém. „Do měsíce by měla být možnost námitek. Ta je samozřejmě i dnes, když si zavoláte na call centrum nebo si z webu stáhnete formulář. Počítáme ale i s elektronickou on-line podobou,“ přibližuje Kateřina Filipiová.
Následovat budou i další novinky. „Do budoucna bychom chtěli do Moje VZP zakomponovat i benefitní program. VZP dává klientům příspěvky na prevenci, klient tedy po přihlášení uvidí, na co má nárok a kolik ještě může čerpat. Rádi bychom jim třeba dali informaci, že už dlouho nebyli na preventivní prohlídce nebo že jim vypršelo očkování. Přes aplikaci Moje VZP také budeme schopni sdělovat informace, zda klient nezapomněl uhradit zdravotní pojištění, pokud jde o OSVČ, nebo aby nemusel na pobočku s tím, že změnil jméno, adresu a tak dále. I tyto věci tedy půjde komunikovat elektronicky. Aplikaci bychom prostě rádi dále rozšiřovali,“ uvádí Filipiová. Oldřich Tichý dodává, že to, jak se bude portál rozrůstat, bude záviset i na reakcích a požadavcích samotných klientů.
VZP Point i Moje VZP se budou průběžně vyvíjet
Pojišťovna už na začátku roku spustila VZP Point, který slouží pro komunikaci s poskytovateli zdravotních služeb a vykazování péče. Nahradil přitom Portál VZP provozovaný firmou IZIP, za jehož provoz platila pojišťovna 72 milionů ročně a byla navíc závislá na vnějším dodavateli, takže i se snahou o zlepšování této webové služby měla smůlu. „Když mám externí subjekt, začínám mít problém s autorským zákonem a licencemi, pokud bych chtěla něco přidat. Interním vývojem jsme v podstatě neomezeni, protože nehrozí, že mě nějaký dodavatel zablokuje nebo se služba jen tak zdraží,“ poukazuje Petra Rafajová, náměstkyně ředitele VZP pro informatiku.
Vývoj VZP Pointu přišel na 12 milionů i s nákupem služeb (cloudy apod.). Stejný tým, který nadále zajišťuje provoz VZP Pointu, se pak pustil i do vývoje Moje VZP, který mu trval osm měsíců. Provoz obou aplikací i jejich průběžné zdokonalování tak pojišťovnu stojí v podstatě jen personální náklady.
Michaela Koubová