Témata novopečeného amerického ministra: omezování potratů i posilování úhrad za kvalitu péče
Je tomu týden, co se svět dozvěděl jméno nového amerického ministra zdravotnictví. Bude jím ortoped, chirurg a dosavadní kongresman za stát Georgia Tom Price. Ten je znám jako kritik Obamacare a, jak jinak, podporovatel Donalda Trumpa. Během svého ministrování by se měl zaměřit na očekávanou reformu státního zdravotnictví a úhrad za poskytovanou péči.
Klíčovou pozici tajemníka HHS (Health and Human Services), který je vedoucím United States Department of Health and Human Services (obdoba ministra zdravotnictví), obsadí na washingtonské Independence Avenue č.p. 200 v Hubert H. Humphrey Building Tom Price. Kongresman Price je ortoped a chirurg původem z Georgie, který již v minulosti zdravotní politiku v USA výrazně ovlivňoval. V současnosti má silnou pozici jakožto předseda Rozpočtového výboru Sněmovny reprezentantů a je také členem zdravotnického podvýboru Ways and Means (Cesty a způsoby).
Price Trumpovu kandidaturu na šéfa Bílého domu bez váhání podporoval – dokonce jeho jménem hovořil na mítincích a často napadal zákon Affordable Care Act (ACA), známý též jako Obamacare. Byl vždy horlivým kritikem Obamacare a také jedním z prvních, kdo předložil svůj vlastní plán na jeho náhradu, a to v podobě zákona Empowering Patients First Act. Ten obsahuje zavedení daňových úlev odstupňovaných dle věku pojištěnce, jimiž by si lidé mohli snížit náklady na zdravotní pojištění. Zahrnuje také účty pro úspory zdravotních nákladů a opatření pro pojištěnce z vysoce rizikových skupin, která by byla platná na celostátní úrovni. To umožní lidem volit si mezi systémy Medicare, Medicaid či příspěvky úřadů pro záležitosti veteránů a také získávat daňové úlevy při pořízení individuálního pojištěneckého plánu. Tento legislativní návrh však doposud neposoudil Rozpočtový úřad Kongresu. Price již nedávno prosazoval plán organizace zdravotního pojištění, který podporoval i předseda sněmovny Paul Ryan a který obsahuje mnoho podobných prvků.
Jak uvádí portál Modern Healthcare, je podle Stuarta Butlera, odborného asistenta z Brookingsova ústavu, o Priceovi známo, že podporoval několik změn minulé zdravotní politiky, které nyní navrhují republikáni – a to včetně skupinových grantů v Medicaid, přeměny systému Medicare na prémiový sekundární systém a prosazení převratné možnosti uzavírání zdravotního pojištění i pro zájemce z jiných států USA. Price a předseda sněmovny Ryan by se však mohli údajně dostat do konfliktu s Trumpovým slibem z kampaně, že na Medicare se nic měnit nebude. Butler i Joe Antos, asistent v Americkém podnikatelském ústavu (American Enterprise Institute) nicméně potvrzují, že Price za sebou má i spolupráci se členy Demokratické strany a že ukázal ochotu hovořit o politických záležitostech s nositeli všech politických názorů. „Jedním z hlavních znaků jeho práce v Kongresu bylo to, že byl ochoten spolupracovat s lidmi do té míry, do níž byli ochotni spolupracovat oni,” prohlásil Antos.
Ochota diskutovat o reformě, ne o potratech
Butler si přitom myslí, že hlavní oblastí, na kterou se Price s největší pravděpodobností zaměří, bude spolupráce s jednotlivými státy USA na zpracování jejich námětů k reformě zdravotnické politiky. Sám totiž do velké míry podporoval, aby se místním samosprávám naslouchalo, co se týká způsobů, jimiž se s jejich prostředky určenými pro zdravotnictví hospodaří. A to i přesto, že jejich názory byly často poměrně levicovější, než by byl Price osobně ochoten prosazovat. „Pravděpodobně bude také podporovat jednotlivé státy v tom, aby hledaly výjimky a využívaly zdroje ze systémů Medicaid a Medicare, jak samy chtějí,“ domnívá se Butler.
Další pravděpodobnou oblastí zájmu Toma Price v HHS by také mohlo být omezení již přiznaných práv žen na ukončení těhotenství. Už v minulosti totiž volal po zrušení financování programu Plánované rodičovství (Planned Parenthood) a podpořil i celou řadu legislativních opatření namířených proti svobodnému rozhodování o provedení potratu. V roce 2015 pak byl spolupředkladatelem zákona, který měl zakázat umělé přerušení těhotenství po jeho 20. týdnu. Navíc byl proti ustanovení zákona ACA, jímž se do praxe zavedly nástroje k financování kontroly porodnosti za pomoci preventivních opatření bez finanční spoluúčasti pacientů.
Mohlo by vás zajímat
Antos tvrdí, že díky republikánské kontrole nad Kongresem i Bílým domem se mohou interrupce stát mnohem významnějším tématem, než tomu bylo v minulosti, i když konkrétní rozhodování bude do velké míry v pravomoci soudů. Že skutečně půjde o velké téma, potvrzují i dosavadní reakce. Článek publikovaný v polovině listopadu v deníku The Washington Post cituje nejisté Američanky, které se obávají, že republikáni opět otočí kormidlem podpory prevence početí o 180 stupňů nazpět. Na sociálních sítích proto nabádají své kamarádky, ať si ještě rychle pořídí nějakou plně hrazenou a trvalejší antikoncepční pomůcku, která „vydrží celé toto jejich volební období“.
Platba za kvalitu ano, ale šetrně k lékařům
Faktem nyní je, že ani odborní komentátoři v USA si nejsou jistí, kam přesně se bude americké zdravotnictví v následujícím období ubírat. Změn však bude mnoho a budou podstatné. Sám Trump svou rétoriku každopádně poněkud změkčil v nedávném rozhovoru s redaktorkou CBS Lesley Stahlovou. Rušení zákona ACA a jeho náhrada novou legislativou údajně bude probíhat “simultánně“, aby nikdo nezůstal ve vakuu bez pojištění. „Vytvoříme lepší zdravotní péči, mnohem lepší. A levnější. Nebude to žádná nekvalitní kombinace,” nasliboval tehdy Trump.
Co hrazení péče týká, zdá se, že je Price nakloněn dalšímu odklánění od úhrad za výkony. Zaměřit by se tedy chtěl na odměňování na základě přidané hodnoty a kvality péče (value-based reimbursement). V minulém období totiž hlasoval pro reformní zákonnou normu Medicare Access and CHIP Reauthorization Act (MACRA), která mimo jiné upravuje úhradové vzorce, vede lékaře k poskytování kvalitnější péče a konsoliduje systémy odesílání hlášení z ordinací. Price také navrhl nastavení kurzu směrem k zavedení nových úhradových metod do systému Medicare, které se zakládají právě na přidané hodnotě péče. Nedávno však některé aspekty implementace tohoto zákona kritizoval. Konkrétně řekl, že zasílání požadovaných hlášení je pro lékaře zátěží a že by se mělo zjednodušit.
Joe Antos si však o Priceovi myslí, že implementaci zákona MACRA bude pravděpodobně ještě dále odkládat, aby umožnil lékařům připravit se na jeho využívání. Již například navrhl legislativní opatření, které patologům přiznalo výjimku z požadavku daného v ACA na vedení elektronických záznamů.
„Lékaři ani další zdravotníci by neměli být terčem sankcí, není-li zákon dostatečně pružný nebo není použitelný. Washington si musí uvědomit dopady mnoha z těchto regulací v reálném světě a také nebezpečí pro praxi, uplatňuje-li se jednotný přístup pro všechny subjekty,” uvedl Price.
Podstatných změn se podle Antose dočká také CMS Innovation Center vyvíjející a testující úhradové modely, které bylo častým terčem kritiky konzervativců. Price často poukazoval, že toto pracoviště disponuje příliš velkou zodpovědností a že by mělo více podléhat Kongresu. „Nevidím to tak, že by měl v budoucnu podporovat převedení veškerých výzkumů do náruče novátorských úhradových mechanizmů a nových typů realizačních systémů. Ví, že tyto věci se musí ještě dále vyhodnocovat, je však velmi podezíravý, co se například týká jakékoliv povinné účasti,” říká Antos.
Ortoped s bohatou zkušeností v politice
Tom Price vstoupil do Kongresu v roce 2004 poté, co absolvoval čtyři funkční období v Senátu státu Georgia. Téměř 20 let pracoval v soukromé praxi a vyučoval postgraduální studenty na Emory School of Medicine a v atlantské Grady Memorial Hospital. Kongresmana Price celou jeho kariéru mohutně finančně podporovali významní hráči z oblasti zdravotnictví a byznysu. Jednotlivci a politické akční výbory ze sektoru zdravotnictví mu darovali více než 4,8 milionu USD. Nejštědřejším dárcem mezi organizacemi byla The American Association of Orthopaedic Surgeons.
Mezi dalšími jmény, o nichž se spekulovalo jako o možných amerických ministrech zdravotnictví, byl bývalý guvernér Louisiany Bobby Jindal, který již v HHS pracoval, a sice za vlády George W. Bushe. Jindal má však s Trumpem poněkud vyhrocené vztahy z volební kampaně. Místo vedoucího HHS již dříve odmítl Ben Carson, někdejší neurochirurg, který se během letošních voleb v primárkách ucházel o možnost kandidovat na post prezidentského kandidáta.
Posledním ministrem zdravotnictví s lékařským vzděláním byl Louis Wade Sullivan, který tuto funkci zastával pod prezidentem Georgem Bushem a který byl zakládajícím děkanem lékařské fakulty Morehouse School of Medicine.
-ipo-