Stát nestihne vybudovat vlastní leteckou záchranku, vypíše tendr i po roce 2021, přiznal ministr
Vznik státního podniku, který měl od roku 2021 provozovat leteckou záchrannou službu v místech, odkud nyní vzlétají soukromé firmy, se zpozdí. Ministerstvo zdravotnictví proto pravděpodobně příští rok vypíše tendr na další provozování těchto základen i po roce 2020. Zakázka by měla zřejmě být vypsaná na čtyři roky, což by poskytlo dostatek potřebného času na vznik a rozběh státní firmy. Na dotaz ČTK to včera řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) při návštěvě Plzně.
Letecká záchranná služba vzlétá v ČR z deseti základen. V Plzni a v jihočeské Bechyni ji provozuje armáda, v Praze a v Brně policie. Šest zbývajících základen provozují tři soukromé subjekty.
Loni v září ještě minulá vláda schválila materiál, podle něhož měl do konce roku 2017 vzniknout harmonogram přechodu od soukromých provozovatelů k nové státní firmě. Právě ANO v minulosti ve vládě prosazovalo vznik státní firmy. Návrh vzešel z expertní komise, kterou tvořili zástupci ministerstev zdravotnictví, financí, obrany, vnitra, úřadu vlády a Asociace krajů ČR, která ale s materiálem nesouhlasila. Se změnou koncepce loni nesouhlasily také některé politické strany a ministerstva. Letecká záchranná služba jako státní podnik měla zejména podporu ANO, KSČM a Zelených. ANO podle Vojtěcha stále počítá se vznikem státem řízené organizace. Jen se ukazuje, že původní termíny nejsou reálné. Strategická služba státu by měla být podle ministra do budoucna pod kontrolou státu, který by se navíc staral o výcvik nových pilotů.
Současné kontrakty soukromých provozovatelů jsou do konce roku 2020. “Já jsem přišel na ministerstvo a dostal jsem nějaký projekt, který byl zpracován. Ovšem z hlediska časového, podle všech odborníků, se kterými jsem to konzultoval, tak není možné to stihnout do roku 2020,” řekl ministr. Koncepce počítá s tím, že armáda i policie by dál provozovaly své současné základny. Ostatní základny by měla na starost státní firma. “Ovšem ta příprava bude trvat delší dobu, než se předpokládalo,” řekl Vojtěch. Předpokládá tak, že i po roce 2021 by měl ještě na nějaký čas fungovat současný stav se zapojením soukromých provozovatelů.
Mohlo by vás zajímat
Ministr chce zároveň jednat s ministerstvem obrany o zajištění výcviku pro nové piloty vrtulníků. Podle všech analýz je jich totiž nedostatek. Piloti stárnou a vycvičení nového pilota pro záchrannou službu je dlouhé a drahé.
-čtk-