Ne zcela chtěné dítě jménem Obamacare má další problém. Webové stránky nového amerického pojišťovacího systému totiž rozesílají data pojištěncům třetím stranám a to ve více než znepokojivé míře.
Na problém webových stránek HealthCare.gov upozornil profesní magazín Eff.com, podle kterého ministerstvem zdravotnictví spravovaná stránka nakládá s osobními daty a důvěrnými údaji způsobem, který by provozovateli ze soukromé sféry prošel jen těžko. Mezi celkem čtrnácti weby, na které unikala data z HealthCare je třeba Google, YouTube, Yahoo nebo Twitter.
Zlatý důl pro marketéry
Cooper Quentin z Eff.com upozorňuje zejména na společnost Doublecklick, která se zabývá cílením marketingových aktivit a která je jedním z příjemců dat z webu amerického zdravotního pojištění. Díky údajům o pacientech a o jejich zdravotním stavu mohou marketéři z Doublecklick sestavit pozoruhodně přesný obraz potenciálního obchodního chování účastníků „Obamacare.“ Ti by se pak mohli dočkat nemilých překvapení. K tomu modelovému došlo už před nějakou dobou, když reklamní systém založený na sběru osobních dat a analýze chování na webu oznámil rodině jedné teenagerky její těhotenství. Při nezúčastněné preciznosti webových analytických nástrojů by se podle Quentina klidně mohlo stát, že by systém na základě údajů z HealthCare.gov blízkým nemocného pacienta začal při prohlížení webu nabízet třeba slevy na smuteční věnce.
Stejně hrubým narušením soukromí ale může být i únik dat o zdravotním stavu účastníků pojištění do komplexních služeb jako je Yahoo a Google. Ty jsou v podstatě všudypřítomné.
Informace o unikání citlivých dat ze systému zdravotní péče přišla shodou okolností ve stejné době kdy prezident Barack Obama přednášel sledovanou zprávu o stavu Unie. Ve své řeči mimo jiné označil problematiku kyberbezpečnosti za jedno z nejvýznamnějších témat pro celé Spojené státy.
Problematické dítě
Obamacare, celým jménem Patient Protection and Affordable Care Act (PPACA) je projekt, který to nikdy neměl lehké a nebylo to jenom kvůli odporu značné části amerického politického spektra. Už v roce 2013 prezident Obama přiznal, že po technické stránce je celý systém internetového přístupu k pojištění jedno velké fiasko.
„Problém je, že webové stránky, které mají nákup pojištění usnadňovat, nefungují tak, jak by měly. Lidé se v polovině registrace zaseknou. Neexistuje pro to omluva. Zkrátka nastala chyba a stránky jsou moc pomalé. Je ale spravedlivé říct, že ten, koho to frustruje úplně nejvíc, jsem já,“ konstatoval před dvěma roky Obama.
Jeden ze zásadních odpůrců Obamacare, texaský politik Ted Cruz si přisadil: „Je to špatná samaritánská teorie. V podstatě kvůli ní trpí americký lid a my bychom z ní měli politicky těžit. To je ale hrozně cynický přístup. Nemám zájem na tom, aby Američani trpěli jen proto, že moje strana může získat, když bude demokraty vinit za pošetilou politiku.“
Reforma zdravotnictví je nejambicióznějším sociálním programem v Americe od šedesátých let minulého století a patří k nejvýraznějším změnám, které Spojeným státům přinesla administrativa prezidenta Obamy. Republikáni reformu, schválenou Kongresem v roce 2010 a posléze potvrzenou nejvyšším soudem, odmítají a dělají co je jen v jejich silách, aby ji když už ne pohřbili, alespoň okleštili. Obamacare podle opozice zvýší cenu zdravotního pojištění a je nespravedlivá, protože nutí sankcemi k pojištění i ty Američany, kteří ho nechtějí.
Většina pojištěných Američanů je pojištěna u zaměstnavatele, asi pětina má individuální pojištění. Zhruba 48 milionů Američanů, tedy asi 14 procent, pojištění vůbec nemá.
Oblasti, které doposud nemusely být součástí pojištění, například psychiatrickou pomoc, antikoncepci nebo preventivní prohlídky, má pokrývat burzovní nabídka pojištění. Reforma zahrnuje i další změny zdravotního pojištění, například zákaz diskriminace na základě pohlaví a předcházejících nemocí či vrozených vad.
Ondřej Fér