Se záporným stanoviskem vlády budou zákonodárci projednávat poslaneckou novelu zákona o regulaci reklamy, která by měla omezit možné korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem. Po jednání vlády to včera uvedl ministerský předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Kabinet sice snahu autorů chápe, některá navrhovaná opatření podle předběžného stanoviska pro zasedání ministrů ale už obsahuje ministerská norma, která je ve Sněmovně. Poslanecká předloha podle vládních legislativců navíc nereaguje na nové změny, například v zákoně o zdravotnických prostředcích.
Návrh autorů z řad poslanců TOP 09 a Starostů, ČSSD, ANO, KSČM, ODS a Úsvitu v čele s exministrem Leošem Hegerem a jeho tehdejším náměstkem Martinem Plíškem (oba TOP 09) vymezuje nově, přesněji a někdy i přísněji marketingové vztahy farmaceutických firem, například sponzorování kongresové turistky. Citelně, na trojnásobek současných částek, zvyšuje nejvyšší možné sankce za porušení zákona. Budou moci dosáhnout až 15 milionů korun. Podle předběžného stanoviska pro vládu není značný růst pokut dostatečně zdůvodněný.
Předkladatelé chtějí předlohou zamezit stavu, kdy lékaři nebo lékárníci přednostně předepisují nebo vydávají určité léky, protože z toho mají finanční nebo jiný přínos. V případě odborných kongresů by sponzoři mohli hradit dopravu, ubytování, stravu a registrační poplatek, a to výhradně lékařům nebo lékárníkům, nikoli už třeba jejich rodinným příslušníkům. Úprava reaguje na zkušenosti, kdy se taková setkání konala v turisticky atraktivních zahraničních destinacích a měla spíše charakter dovolené, píšou předkladatelé.
Organizátoři těchto akcí by je navíc museli ohlašovat předem Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, po nich by museli oznámit obsah plnění. Ústav by údaje zveřejňoval na internetu. Vláda upozornila na to, že dvacetidenní předstih by mohl být nepřiměřeným omezením, když akce se často neplánují takto dopředu.
Novela má stanovit, že zástupci farmaceutických firem by mohli dávat lékařům jen v omezené míře vzorky léků. Předloha se má nově vztahovat taky na prostředníky, kteří v zastoupení firmy dělají reklamu na léky. Pod propagaci novela zahrne průzkumy trhu a marketingové a poregistrační studie, zakáže loterie a spotřební soutěže na léčiva. Lékový ústav získá pravomoc žádat od lékařů a lékárníků údaje o plněních, která v souvislosti s propagací léků obdrželi. Bude mít na starosti i dohled nad reklamou na potraviny pro zvláštní lékařské účely.
Norma by taky omezila reklamu v pohřebnictví. Nesměla by být mimo jiné v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb a nesměla by se provádět adresně, tedy například dopisy, letáky a elektronickou poštou.
-čtk-