Pojišťovny od dubna nebudou hradit praktikům telefonickou konzultaci samostatně
Zdravotní pojišťovny nebudou od 1. dubna hradit praktickým lékařům konzultace na dálku, například telefonicky nebo e-mailem, jako samostatný výkon. Budou stejně jako dříve součástí měsíční platby, kterou dostávají za každého registrovaného pacienta. Dočasně je měli proplácené v době pandemie covidu-19 stejnou částkou jako návštěvu v ordinaci. Ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Zdeněk Kabátek v tiskové zprávě uvedl, že pojišťovna se sdružením lékařů zahájila debatu o podmínkách, za kterých by mohla být tato platba znovu zavedena.
“Faktem je, že toto opatření bylo přijato bez širší diskuse. Řešili jsme akutní problém a omezili na nezbytné minimum kontakty lidí v době kulminující epidemie. Distanční kontakt v medicíně nemůže nahradit ten osobní, jsou ale určitě případy, a uplynulé dva roky nám to jasně ukázaly, kdy o takové formě péče uvažovat zcela realisticky lze,” uvedl Kabátek.
Organizační opatření, které tuto možnost zavádělo, začalo platit v září 2020. Podobně jako praktičtí lékaři mohli pojišťovna i telefonické a další vzdálené konzultace vykazovat i ambulantní specialisté. Těm zůstává původní výkon z doby před koronavirem, desetiminutová telefonická konzultace.
Podle průzkumu VZP více než polovina lidí v době pandemie oslovila lékaře telefonicky a téměř čtvrtina e-mailem. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že by rády tuto možnost kontaktu s ordinací využívaly i do budoucna.
Nejvíc tuto možnost lékaři využívali v době, kdy byla epidemie v Česku nejsilnější. Od září 2020 do dubna 2021 vykázali praktičtí lékaři více než 3,65 milionu těchto výkonů. Jen za březen 2021 pak byl počet takových kontaktů vyšší než 585.000.
Mohlo by vás zajímat
S tím, že je třeba přínosy telemedicíny pro pacienty dál vyhodnotit, souhlasí Svaz zdravotních pojišťoven, který sdružuje šest menších pojišťoven mimo VZP. Některé telefonáty s pacienty za konzultace ale podle něj není možné považovat.
“S ústupem pandemie covid-19 a s nutností šetřit přehodnocují pojišťovny i některé problematické úhrady za telefonní konzultace. Zjevně byly totiž konzultace zdravotního stavu vykazovány i u běžných hovorů a samotné úkony byly často dokládány nedostatečně,” uvedl výkonný ředitel svazu Martin Balada.
Podle něj svazové pojišťovny v současné době podporují hlavně videokonzultace, lékařům nabízejí úpravy smluv. Zapojilo se jich podle svazu několik stovek. Telemedicína je podle Balady efektivní z pohledu využití času a kapacit hlavně u jednodušších či opakovaných úkonů, například při průběžné péči o chronické pacienty. První prohlídka ale musí být vždy v ordinaci osobně.
-čtk-