Největší česká zdravotní pojišťovna spustí 6. února kampaň, která má pomoci uvědomit si, kolik péče o naše zdraví stojí, a vzbudit zájem o prevenci. V pondělí 23. ledna se proto v rámci workshopu Zdravotnického deníku sešla s odborníky z různých segmentů, aby s nimi záměr konzultovala. Zkusit změnit chování pojištěnců chce přitom VZP pomocí fiktivního e-shopu Systemshop.cz, který bude prodávat zdravotnické intervence. Pojišťovna nepočítá, že by lehce kontroverzní kampaní docílila toho, že všichni její pojištěnci začnou rázem dbát na prevenci, ale pokud se jí povede změnit chování i u malé části populace, bude to úspěch – každý jeden člověk, který díky prevenci neonemocní, ušetří sám sobě trápení při náročné léčbě, a ještě díky tomu bude více peněz na péči o pacienty, jejichž chorobě nelze předejít.
„Rozhodli jsme se, že všechny peníze, které budeme investovat do komunikace, nepůjdou už na akviziční aktivity, abychom přitáhli pojištěnce, ale budeme přispívat ke zdravotní gramotnosti, abychom podporovali prevenci a povědomí o zdravotnictví. Náš slogan je, že čím lépe se postaráme o zdravotní systém, tím lépe se on postará o nás. Teď čelíme spoustě výzev – nedostatku personálu, omezenosti finančních zdrojů i, jak se potvrdilo při covidu, kdy se vakcinace stala štěpícím prvkem ve společnosti, problému se zdravotní gramotností. Proto je investice do znalosti toho, co to vlastně zdravotní systém je, klíčová,“ uvádí náměstek VZP pro služby klientům Ivan Duškov.
Analýzy přitom ukazují, že Češi nevědí, kolik vlastně zdravotní péče stojí, a nemají potřebu vnímat zdravotní systém jako omezený zdroj. Neznalost vede ke zvyšujícím se nákladům, protože nedbáme na to nejlevnější – totiž prevenci. Preventivní opatření přitom mohou ušetřit prostředky pro ty, kdo svůj zdravotní stav nemohou ovlivnit.
„Neříkáme, že se všichni chovají špatně nebo že by péči neměli čerpat. Vnímáme ale význam společenské odpovědnosti VZP, vzděláváme veřejnost v pochopení solidárního systému zdravotní péče a vedeme každého z nás k odpovědnému přístupu za vlastní zdraví,“ vypichuje hlavní teze, kterými se chce VZP řídit, Duškov.
Kupecké srovnání cen
VZP se téma rozhodla pojmout kreativně a s nadsázkou. Od 6. února do konce března proto poběží kampaň spočívající ve fiktivním internetovém obchodě, kde si místo triček či počítačů budou moci lidé listovat v nabídce zdravotních výkonů. Kampaň poběží z 36 procent v televizi, 26 procent online, 17 procent v tisku, 12 procent OOH (out of home) a 11 procent v rádiu.
Po využití prvku nakupování přes internet sáhla největší česká pojišťovna proto, že Češi jsou v nákupech přes web přeborníci a využívají ho více než většina jiných národů. VZP tak přirovnává systém zdravotní péče k e-shopu a věří, že se lidé zamyslí nad tím, jak se v něm chovat udržitelně i do budoucna.
„Možná budou překvapeni, ale lépe tak pochopí, jak zdravotní systém funguje. Chceme vzbudit diskuzi a pozornost ve společnosti a zvýšit povědomí o nákladnosti zákroků i významu preventivních opatření. Upozorňujeme na fakt, že zdroje nejsou neomezené. Samozřejmě se objeví kritické hlasy, že si lidé celý život platí zdravotní pojištění, a my jim teď říkáme, kolik co stojí. Není to ale o žádném obviňování. Chceme zkrátka přimět lidi přemýšlet o tom, proč je lepší dbát na prevenci, a to nejen z hlediska nákladů, ale i kvality života. Na principu jednoduchého, kupeckého srovnání cen objasňujeme, co je výhodnější – prevence, nebo velký zákrok či komplikovaná léčba?“ popisuje Ivan Duškov.
Čísla, se kterými se v kampani pracuje, jsou zprůměrovaná, takže situace v jednotlivých nemocnicích či u konkrétních pacientů se může lišit. Průměrná cena za den v nemocnici s chřipkou a zápalem plic je dle dat VZP 30 500 korun, koronární bypass pak stojí skoro půl milionu – ovšem bez následné hospitalizace a komplikací. A zatímco den na JIP s meningitidou přijde průměrně na 17 429 korun, očkování proti pneumokokovi, které onemocnění může zabránit, stojí 1657 korun.
„Kampaň má upoutat. Je prokázáno, že když přijdeme s kampaní „Nekuřte, kouření škodí zdraví“ a budeme lidi školit, má to nulový efekt. Proto jsme se rozhodli to pojmout trochu kontroverzněji, abychom získali pozornost,“ podtrhává Duškov.
Zdraví není houska na krámě
Webové stránky Systemshop.cz tak mají dát pojištěncům najevo, že zdraví není houska na krámě – nemůžeme si ho „koupit“. A i když je zdraví tím nejdražším, co v životě máme, jeho cenu si často uvědomíme, až když nám začne scházet. Zároveň je třeba mít na mysli, že zdravotní péče něco stojí, a je dobré vědět, kolik.
„Za navenek bezplatným systémem se skrývají částky, které mnohým z nás otevřou oči. Možná nám konečně dojde, že bez přispění každého z nás by tento systém vysoké úrovně nemusel vydržet věčně. Situace ani za západ od nás není příznivá. Ve Velké Británii je nyní 8,5 milionu lidí na waiting listech, před covidem to byly čtyři miliony. Když si vezmete nedostatek personálu, válku a další výzvy, tak nás na tomto poli ještě mohou čekat velká překvapení,“ upozorňuje Duškov.
Pro začátek by tak bylo dobré uvědomit si, jaká je cena, kterou za zdraví svoje i ostatních společně platíme, jak vlastně systém zdravotní péče u nás funguje a zda z něj nečerpáme zbytečně, třeba už jen tím, že se o své zdraví nestaráme o něco lépe.
VZP se nedělá iluze, že by kampaní přiměla půlku Čechů změnit životní styl. „Když se nám ale podaří přesvědčit jednotky procent, znamená to miliardy korun. Každý polepšený se počítá,“ konstatuje Duškov.
Během února a března má běžet první fáze kampaně, kterou pak chce VZP vyhodnotit. V návaznosti na získaná data bude kampaň dál pokračovat s cílem edukovat v oblasti prevence. Už nyní se přitom pojišťovna snaží bonifikovat ty, kdo na prevenci dbají. Dospělým pojištěncům, kteří absolvují preventivní prohlídku u praktika, nabízí příspěvek 500 korun na dentální hygienu, s tím, že celkově má na tuto oblast vyčleněno 112,5 milionu korun. Ti, kdo absolvují během posledních dvou let alespoň jeden screeningový program určený pro jejich skupinu, pak mohou získat tisíc korun na rehabilitační aktivity, jako je masáž nebo sauna. Rozpočet na tento příspěvek je 80 milionů korun.
Komunikaci s klienty chce VZP měnit i v jiných ohledech. Protože má největší síť kamenných poboček ze všech pojišťoven – po republice jsou jich dvě stovky – a zároveň prosazuje elektronizaci, ráda by pobočky využila trochu jinak než doposud. „Pobočky chceme zachovat, ale naši zaměstnanci tam budou poskytovat vyšší přidanou hodnotu. Neměli už by to být ryzí úředníci, kteří si vezmou lejstro a dají na něj razítko, ale budou umět provést systémem a konzultovat pohyb v něm,“ dodává Duškov.
Foto: Radek Čepelák
Michaela Koubová