ČR musí zavést povinné zastoupení advokátem u dětí, bude to stát 25 milionů

Povinnost stanovit a zaplatit advokáta trestně neodpovědným pachatelům do patnácti let bude muset řešit vláda. Neexistenci této povinnosti vytýká České republice Evropský výbor pro sociální práva. Děti mají mít právního zástupce už ve fázi policejního vyšetřování. Sociálně slabým musí advokáta se specializací na děti zaplatit stát. Rozpočet to bude stát asi 25 milionů ročně. Stát také zavede možnost nepostavit tyto děti před soud. Trestná činnost dětí stoupá.

Vyplývá to z rozsáhlého návrhu novely zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže, jak ho předkládá ministerstvo spravedlnosti. Návrh je v současnosti v připomínkovém řízení.

V současnosti mají trestně neodpovědné děti do patnácti let právo na advokáta, ale nikoli povinnost právního zastoupení. Jinak je tomu u mladistvých, kterým stát musí zajistit obhajobu a ustanovit advokáta ex offo. Nyní se tento princip má sjednotit.

Podle stávající praxe v případech dětských zločinců policie pouze objasňuje a dokumentuje trestný čin, neboť trestní stíhání je nepřípustné. O podání vysvětlení dítěte mladšího 15 let je pak vyrozuměn jeho zákonný zástupce.

Mohlo by vás zajímat

Neexistence povinnosti mít advokáta neprospívá chudým

Na rozdíl od mladistvého pachatele má dítě nyní „pouze“ právo, nikoli povinnost mít advokáta: „Toto právo nicméně není spojeno s povinností orgánů činných v trestním řízení přítomnost právního zástupce tohoto dítěte při úkonu zajistit; právní úprava rovněž nepočítá (pomineme-li právní pomoc poskytovanou v omezeném rozsahu podle zákona o advokacii) s možností dítěte mladšího 15 let žádat o bezplatné právní zastoupení,“ uvádí se v důvodové zprávě.

„V praxi pak může být zejména pro sociálně slabé rodiny obtížné toto právo dítěte efektivně realizovat (a to i s přihlédnutím k podmínkám, za kterých lze žádat o poskytnutí bezplatné právní pomoci podle zákona o advokacii,“ dodává k tomu ministerstvo spravedlnosti v důvodové zprávě, podle které jde rovněž o realizaci práva na spravedlivý proces podle Článku 6 Úmluvy.

Úplný návrh včetně důvodové zprávy je zde.

Advokáta ustanoví soudce, náklady zaplatí stát

Proto ministerstvo spravedlnosti navrhuje rozšířit zákon o § 89c, jehož první odstavec má znít takto:

§ 89c

Povinné právní zastoupení

Podle návrhu si dítě bude moci obhájce zvolit, pokud k tomu ve lhůtě nedojde, ustanoví mu ho soudce nebo soud na návrh státního zástupce. Ustanovený právní zástupce bude muset zastupování převzít. Právním zástupcem dítěte bude moci být pouze advokát.

Jak vyplývá z návrhu, měl by být specialistou na řízení ve věcech dětských pachatelů:

§ 89e

Způsob ustanovení právního zástupce

(1) Právní zástupce se dítěti mladšímu patnácti let ustanoví z pořadníku advokátů vedeného pro účely ustanovení obhájce v trestním řízení soudem, u něhož působí soudce, který právního zástupce ustanovuje v objasňovací fázi řízení, nebo soudem pro mládež, je-li právní zástupce ustanovován v návrhové fázi řízení nebo soudní fázi řízení. Na žádost advokáta se do pořadníku uvede, že se specializuje na řízení ve věcech dětí mladších patnácti let.

Náklady na zastoupení vyúčtuje advokát státu podle „právního předpisu upravujícího odměny a náhrady advokátů za poskytování právních služeb“.

Přichází silný populační ročník, bude to stát miliony

Podle důvodové zprávy odhaduje ministerstvo spravedlnosti roční náklady na právní zastoupení dětských zločinců na 25 milionů korun. Vychází při tom z vlastní statistiky, z Výroční zprávy o činnosti státního zastupitelství i z předpovědi vývoje trestné činnosti dětí do 15 let. V roce 2019 podíl dětských pachatelů tvořil 2 % (ze známých pachatelů) a jejich převážná většina byla ve věku 12 až 14 let (78,5 %), stoí v důvodové zprávě.

Podle Zprávy o činnosti státního zastupitelství za rok 2020 bylo evidováno celkem 1 816 věcí trestně neodpovědných osob mladších 15 let, které se „dopustily činu jinak trestného; z toho bylo podáno celkem 1 593 návrhů podle § 90 ZSVM, přičemž 1 057 návrhům soud vyhověl“.

Podle statistik Ministerstva spravedlnosti obsažených v rejstříku Rod (řízení ve věcech dětí mladších 15 let o činu jinak trestném) v roce 2020 napadlo 1 694 řízení ve věcech dětí mladších 15 let; za posledních 10 let je průměrný nápad těchto řízení 1 632 ročně,“ uvádí se dále v důvodové zprávě.

„Oproti roku 2016 počet trestně neodpovědných dětí, které se dopustily činu jinak trestného, vzrostl o více jak 22 % (v posledních letech má tento segment protiprávní činnosti stoupající tendenci), což do určité míry souvisí s demografickým vývojem (v roce 2023 dosáhne věku 15 let populačně nejsilnější ročník 2008), nicméně svoji roli mohou hrát i další faktory (ekonomická situace, nárůst počtu vyloučených lokalit, změna struktury páchané kriminality aj.),“ uvádí důvodová zpráva.

Následuje výpočet: Odhadované náklady na zastoupení jednoho dítěte v rámci prověřování 14 400 Kč. Při 1 630 dětech činí celková roční částka více než 23 milionů korun. Při zohlednění trendu a dalšího návrhu, kterým je upuštění od návrhu postavit dítě před soud, bude celková částka činit až 25,5 milionu korun ročně.

Soudit dítě je často neefektivní, působit mají jiné nástroje

Možnost upuštění od postavení dítěte před soud tvoří druhou významnou část návrhu. Také tento institut dosud v českém právním řádu není, což je ČR opět vytýkáno. „K naplnění požadavků Výboru se navrhuje umožnit státnímu zastupitelství nepodat návrh, jímž by se zahájilo řízení před soudem pro mládež, případně soudu pro mládež rozhodnout o upuštění od uložení opatření bez nutnosti nařídit jednání, a vymezit případy, kdy tak mohou učinit, což lze docílit pouze změnou právní úpravy,“ uvádí důvodová zpráva.

S tím se ztotožňuje a už ve Výroční zprávě o činnosti státní zastupitelství za rok 2020. Ministerstvo spravedlnosti ze Zprávy cituje: „S ohledem na poznatky ke struktuře a míře závažnosti činů jinak trestných, spáchaných dětmi do 15 let, je tak nadále aktuální zjištění, že se nezřídka jednalo o delikty s typově menším stupněm společenské škodlivosti a v části takto evidované dětské delikvence by s ohledem na povahu jednání a osobu nezletilého postačovala k nápravě a prevenci i jiná opatření nežli opatření ukládaná po provedeném řízení soudem (opatření v rodině, ve škole, aktivita orgánu sociálně-právní ochrany dětí). V tomto smyslu se model obligatorních návrhů státního zastupitelství podle § 90 a násl. ZSM může jevit jako formální, neefektivní a nehospodárný, přičemž vhodnou změnou právní úpravy co do kroků navazujících na pravomocné odložení trestní věci z důvodu věku pachatele by byl vytvořen prostor pro to, aby byly k soudu k projednání a přijetí opatření předkládány pouze věci závažnější dětské kriminality, zejména nelze-li nápravy a působení na dítě dosáhnout jinými prostředky.“

Příště v režii státního zastupitelství

V tomto duchu pak návrh novelizuje ustanovení § 90 až §92. Podle návrhu soud nově odmítne návrh, který nepodalo státní zastupitelství. Státní zastupitelství je nově jediná instituce, která může takový návrh podat.

Předmětné ustanovení zní nově takto:

§ 90

Zahájení soudní fáze řízení

Návrh na uložení opatření dítěti mladšímu patnácti let, které se mělo dopustit činu jinak trestného, může podat pouze státní zastupitelství. Návrh podle věty první, který nepodalo státní zastupitelství, soud pro mládež odmítne.

Irena Válová