Přehledně o novém tarifu: Odměny advokátů se zvýší i podle inflace platů soudců
Ve vztahu k náročnosti profese, vysoké inflaci a současně rostoucím platům soudců, státních zástupců i výdělkům v podnikatelské sféře chce ministerstvo spravedlnosti zvýšit mimosmluvní odměny advokátů podle rozsáhlé novely tarifní vyhlášky. Rozšíří se i seznam právních úkonů. Ceny se valorizují poprvé od roku 2006, od kdy inflace narostla o 56% procent a odměny proto vzrostou razantně. V trestním řízení se sazbou do pěti let vzroste tarifní hodnota z deseti tisíc na dvacet tisíc. O kolik se zvýší další odměny?
Vyplývá to z návrhu novely vyhlášky o odměnách advokátů za poskytování právních služeb, kterou je zakotven tzv. advokátní tarif. Návrh je v připomínkovém řízení a byla mu udělena výjimka Legislativní rady vlády a meziresortní připomínkové řízení bylo zkráceno.
Advokátní tarif se podle důvodové zprávy ministerstva spravedlnosti valorizuje poprvé od roku 2006. Tehdy však stát uvalil na advokáty a obhájce tzv. povodňovou daň: „Následně došlo ke snížení odměny advokátů ustanovených soudem podle procesních předpisů, a to nejprve o 10 %, následně o 30 % a nakonec o 20 %. Účel tohoto snížení souvisel s ničivými povodněmi v roce 1997, kdy stát hledal úspory ve výdajích za účelem napravení škod způsobených živelnou pohromou,“ vysvětluje ministerstvo v důvodové zprávě.
Mohlo by vás zajímat
Povodňovou daň se advokáti pokoušeli opakovaně zrušit i 21 let po povodních, jak Česká justice informovala. Nakonec byla zrušena až v roce 2021, tedy po 24 letech.
Inflace a platy soudců rostou, advokacie stagnuje
Nyní ministerstvo spravedlnosti přistoupilo k „valorizaci“ tarifních odměn podle ekonomické reality České republiky. Zvýšení se tedy vztáhne k vysoké inflaci a rostoucím platům a mzdám.
„Navrhovanou novelizací se mění odměna advokáta tak, aby výše odměn byla přizpůsobena vývoji inflace, růstu minimální mzdy, průměrné mzdy v podnikatelské sféře, výdajům na odměnu soudců a státních zástupců, ale také odborné náročnosti vykonávaných činností a míře odpovědnosti advokáta, vůči které je odměna advokáta vždy v přímé úměře,“ stojí v důvodové zprávě ministerstva spravedlnosti s tím, že jde o zajištění právních služeb a práva na soudní ochranu chudých, za které je hradí stát v rámci práva na právní pomoc.
Podle přiložené tabulky vzrostla inflace od roku 2006 o 56,6%. Výdaje na justici narostly od roku 2009 ze třinácti na devatenáct miliard korun, z toho více než jedna miliarda jde na platy státních zástupců. Odměny ustanovených advokátů však zůstávají ve stejné výši.
Trestní, správní a daňová řízení jsou obtížná
Výše mimosmluvních odměn se proto zvýší ve všech právních disciplínách, v některých však více, jak uvádí i důvodová zpráva, podle které dosavadní vyhláška některé obtížnosti právního zastoupení nezohledňovala: „V platné právní úpravě tak není adekvátně zohledněna zejména obtížnost obhajoby v trestním řízení, složitost zastupování v řízení o přestupku, ani náročnost zastupování ve správním řízení, včetně řízení daňového, a ve správním soudnictví,“ uvádí ministerstvo spravedlnosti.
V trestním řízení se navíc zavádí tři pásma místo současných pěti. Nové ustanovení § 10 tarifní vyhlášky bude vypadat takto:
Při obhajobě v trestním řízení se považuje za tarifní hodnotu a/částka 20 000 Kč, jde-li o trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož horní hranice nepřevyšuje pět let, b/částka 50 000 Kč, jde-li o trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož horní hranice převyšuje pět let a nepřevyšuje deset let, c/částka 100 000 Kč, jde-li o trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody převyšující deset let anebo za který lze uložit výjimečný trest.
Sazba mimosmluvní odměny za jeden úkon právní služby činí z tarifní hodnoty
1. do 10 000 Kč……1 500 Kč,
2. přes 10 000 Kč do 200 000 Kč……….1 500 Kč a 60 Kč za každých započatých 1000 Kč, o které hodnota převyšuje 10 000 Kč,
3. přes 200 000 Kč do 10 000 000 Kč……..12 900 Kč a 60 Kč za každých započatých 10 000 Kč, o které hodnota převyšuje 200 000 Kč,
4. přes 10 000 000 Kč …….. 71 700 Kč a 60 Kč za každých započatých 100 000 Kč, o které hodnota převyšuje 10 000 000 Kč.
K tomu advokátovi náleží náhrady výdajů, které vzrostou ze tří set na 450 korun.
Sociální, opatrovnické, nemocenské za deset tisíc
K podobnému zvýšení dojde k zastupování v přestupkovém řízení. Ve správním a daňovém řízení pan vyhláška upravuje cenu za zastoupení hodnotou předmětu řízení, pokud není známa, stanovuje ji na 50 000 respektive jeden milión korun v případu nemovitosti nebo práva průmyslového či duševního vlastnictví. Od této hodnoty se pak odvíjí tarifní odměna, která se zvyšuje podle hodnoty majetku.
Naopak pevně stanovena je odměna podle druhého odstavce § 9, kde se zvýší z pěti na deset tisíc: „Ve věcech péče soudu o nezletilé, osvojení, podpůrných opatření, svéprávnosti, nezvěstnosti a smrti, přivolení k zásahu do integrity, přípustnosti převzetí nebo držení ve zdravotním ústavu, ve věcech opatrovnických a ve věcech nároků fyzických osob v oblasti sociálního zabezpečení, důchodového, nemocenského a všeobecného zdravotního pojištění se považuje za tarifní hodnotu částka 10 000 Kč“
Nové úkony: Stížnost na vazbu i identifikace povinné osoby
Kromě se toho návrh rozšiřuje vyhlášku o další nové úkony, které budou moci advokáti účtovat, jako například stížnost proti rozhodnutí o vazbě a stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání.
Mezi nově zařazené úkony má patřit také „oznámení nesrovnalosti podle zvláštního právního předpisu upravujícího opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu“ a „provedení identifikace advokátem, není-li následně prováděna kontrola klienta nebo jde-li o převzetí identifikace jinou povinnou osobou podle zvláštního právního předpisu upravujícího opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti“.
Mimosmluvní odměna za poradu s advokátem má činit 200 Kč za každou započatou půlhodinu respektive 400 Kč za každou započatou hodinu porady. Dosavadní ceny činily 150 respektive 200 Kč.
Mimosmluvní ceny platí stát
Tarifní ceny právních služeb účtují advokáti a obhájci jako mimosmluvní, tedy kdykoli s klientem neuzavřou jinou smlouvu. Tyto ceny platí rovněž tam, kde je advokát ustanoven Komorou, soudem nebo jiným orgánem, tedy je zastoupení advokátem nebo opatrovníkem povinné.
Nově tento fakt zohledňuje vyhláška ve svém § 2: „Odměna advokáta je smluvní nebo mimosmluvní. Výše smluvní odměny nebo způsob jejího určení se řídí smlouvou s klientem; není-li smluvní odměna ujednána, řídí se výše odměny a způsob jejího určení ustanoveními této vyhlášky o mimosmluvní odměně,“ uvádí navrhované ustanovení.
„Zvýšení mimosmluvní odměny advokáta má dopad na státní rozpočet pouze tam, kde odměnu advokáta hradí stát. V ostatních případech, tedy tam, kde odměnu advokáta hradí klient, nebudou mít navrhované změny žádný vliv,“ uvádí se v důvodové zprávě. Podle důvodové zprávy lze očekávat nárůst počtu úkonů o 40%.
Důvodová zpráva k tomu přidává výpočet: „Podle návrhu vyhlášky by při navýšené sazbě 2 550 Kč za 1 úkon (=2 100 Kč odměna + 450 Kč za paušální náhradu za 1 úkon) a při stejném počtu řízení 21 100 vyplatily soudy za advokáty ex offo v trestním řízení částku 813 mil. Kč (= 10,8 x 1,4 x 2 550 x 21 100), což představuje nárůst oproti současnému stavu o 403 mil. Kč (813 mil. – 410 mil.). Koeficient 1,4 ve výpočtu představuje nárůst počtu úkonů z 10,8 o 40%.“
Důsledky ponese soukromník, který prohraje soud
Dopad očekává ministerstvo v některých případech na obce a města: Dopad na jiné veřejné rozpočty, než státní rozpočet bude minimální, neboť je to stát, kdo hradí mimosmluvní odměnu ustanoveného advokáta. Obce a kraje zaznamenají zvýšený dopad pouze tehdy, pokud budou účastníky soudního řízení, ve kterém jim soud uloží náhradu nákladů řízení včetně odměny advokáta protistrany,“ uvádí k tomu důvodová zpráva.
To však není přesné – zvýšení bude mít dopad na rozpočty soukromých osob a firem, které musí právní zastoupení platit ze svého, například rozhodnutím soudu. Což důvodová zpráva potvrzuje: „Ve vztahu k sociálním dopadům nové právní úpravy lze očekávat odpovídající zvýšené výdaje dotčených osob, tedy klientů a účastníků řízení, kterým bylo uloženo hradit náklady právního zastoupení,“ dodává ministerstvo spravedlnosti.
Irena Válová