Zlevnění, jež vyjde zdravotnictví draho. To bude výsledek snížení DPH na léky a zdravotnické prostředky z 15 procent na 12, které představil jako součást vládního konsolidačního balíčku ministr financí Zbyněk Stanjura na včerejší tiskové konferenci. Problém je totiž v tom, že většina léků aktuálně spadá do snížené 10procentní sazby a tudíž reálně podraží. Pro Zdravotnický deník o tom pohovořil právní expert ze společnosti Porta Medica Jakub Král. Kromě toho nastínil, jaké bude mít změna daně negativní dopady na pacienty a zdravotní pojišťovny. Co naopak na vládním návrhu vítá, je sjednocení DPH u zdravotnických prostředků. Jinak ale prezentaci změny popsal jako „chaos“.
Jak vnímáte změnu DPH u léků a zdravotnických prostředků?
To, co jsem zatím zaznamenal, je obrovský chaos, neboť vláda to prezentuje tak, že léky a zdravotnické prostředky zlevní, protože se jim sníží DPH. Přitom realita je úplně jiná. Léky jsou dneska standardně ve druhé snížené sazbě 10 procent, takže i případné zařazení do 12procentní sazby by znamenalo o dvě procenta navýšení, nikoliv zlevnění.
Vidíte na vládním návrhu nějaká pozitiva?
Co je určitě na tom návrhu v pořádku, pokud bude dodrženo, že všechny zdravotnické prostředky budou mít jednotnou sazbu, protože ta stávající diverzita, kde každá skupina zdravotnických prostředků ma jinou sazbu, je jenom živná půda pro nějaké optimalizace a byznys pro daňové poradce. Zdravotnické prostředky jsou dnes v extrémním módu, protože část jich je osvobozených od DPH (například ZP pro stomatologii), několik málo položek má druhou sníženou sazbu 10 procent, zdravotnické prostředky hrazené na poukaz mají 15procentní sazbu a nejvíc zdravotnických prostředků má základní sazbu 21 procent.
Sjednocení sazeb DPH u léků a u zdravotnických prostředků mi dává smysl, ale způsob, jakým je to prezentováno – že to je nějaké zlevnění nebo úspora pro občany nebo pro zdravotnictví, tak to se vůbec neděje. Naopak se vyvede část finančních prostředků, které jsou teď v systému zdravotního pojištění alokované na léčivé přípravky, do státního rozpočtu.
Jaký druh léků podraží?
Pro zdravotní pojišťovny podraží ty, které jsou hrazené. Pro pacienty podraží ty, které jsou s nějakým doplatkem a nebo jsou úplně volně prodejné, které si ten pacient platí celé sám.
Takže žádné nezlevní?
Nezlevní žádné pro nikoho. Zákon o DPH dnes zařazuje většinu léků do druhé snížené sazby 10 procent. Zároveň počítá s tím, že několik málo nekonkrétně definovaných položek léků by mohlo podléhat i první snížené sazbě 15 %. Přestože jsem pátral různými směry, nepodařilo se mi dohledat žádné reprezentativní příklady konkrétních léků, který by aktuálně v ČR podléhaly sazbě DPH 15 procent. Pokud tedy nějaké takové vůbec jsou, tvoří zcela zanedbatelnou menšinu.
Jde jenom o to, kdo ty dvě procenta navíc zaplatí. Jestli to zaplatí celé pojišťovna nebo u těch částečně hrazených, kde je doplatek, tak se o to zdražení podělí pojišťovna s pacientem. A ty, které jsou nehrazené a volně prodejné, si pacient platí celé sám. Tady ten extra náklad ve výši těch dvou procent půjde čistě za pacientem. Jediný, kdo z toho dvouprocentního navýšení bude profitovat, bude státní rozpočet.
Nemyslíte, že s tím cílem to bylo i přijato?
To je teoreticky možné. Na druhou stranu mi nepřijde úplně korektní to prezentovat tak, že léky a zdravotnické prostředky zlevní, protože například léky prakticky nezlevní vůbec.
A u těch zdravotnických prostředků?
U zdravotnických prostředků bude záležet, o jakých skupinách je řeč. Pokud se budeme bavit třeba o nemocniční technice typu CT, magnetická rezonance a podobně, což jsou produkty zařazené v jednadvaceti procentech, tak pokud bude platit, že všechny zdravotnické prostředky se nově zařadí do 12procentní DPH, tak tam dojde skutečně ke zlevnění. Ale například stomatologické výrobky jsou dneska od DPH osvobozeny a pro ně by to znamenalo dvanáctiprocentní navýšení.
Jaký čekáte, že bude mít změna sazeb celkový dopad?
U zdravotnických prostředků jako celku nelze ten dopad vůbec vyčíslit, protože dnes se nachází ve všech v úvahu připadajících sazbách DPH včetně osvobození a u části z nich vůbec nedisponujeme údaji o jejich spotřebách v ČR. Naopak u léků a zdravotnických prostředků na poukaz ten dopad odhadnout lze. Obecně platí, že změny primárně dopadnou na zdravotní pojišťovny. Kde se DPH navýší (např. léky, stomatologické zdravotnické prostředky), tam bude dopad pro zdravotní pojišťovny negativní prostřednictvím automatického navýšení úhrad. Kde DPH poklesne (pomůcky vydávané na poukaz), tam zdravotní pojišťovny zase automaticky ušetří. Vzhledem k tomu, že změna DPH nemá přímý okamžitý vliv na rozpočty nemocnic, pak pro ně platí, že dražších léků si budou moci koupit méně a případně levnějších zdravotnických prostředků více. Dopad zvýšení DPH na léky pak dopadne i na pacienty, a to jak v rámci doplatků, tak v případech samoplátcovství u volně prodejných léků. Osobně nepředpokládám žádný zásadní přímý dopad na dodavatele léčiv a zdravotnických prostředků
Zaznamenal jste už, co na to říkají výrobci?
S výrobci jsem na to téma ještě nemluvil… Můj subjektivní pohled ale je takový, že je to bezprostředně dramaticky nezasáhne. Jak jsem říkal, promítne se to do úpravy těch úhrad, takže je to trefí v podstatě jenom zprostředkovaně. Co by jim asi mohlo vadit, je, že principiálně je tato změna pokračováním trendu vysávání peněz ze zdravotnictví.
Nejprve jsme měli pokles platby za státní pojištěnce. Nyní se diskutuje, že by se mohlo změnit valorizační schéma na platby za státní pojištěnce a ponížit ho podobně, jako se ponížilo valorizační schéma u důchodů. A zvýšení DPH na léky je třetí krok, který opět ty peníze, které jsou ve zdravotním systému, odebere a odtečou do státního rozpočtu. Je to vlastně sanování státního rozpočtu na úkor systému zdravotního pojištění.
Filip Krumphanzl