Globální společnost Ericsson zveřejnila nedávno studii, která se věnuje tématu zdravotní péče a péče v domácím prostředí. Odhaluje, jak lidé vnímají vliv páté generace mobilních sítí na budoucnost zdravotní péče a její přeměnu v oblasti preventivní, rutinní a pooperační péče. Její výsledky by nás měly zajímat. Česko v této oblasti pokulhává.
Závěr analýzy zní jasně: zdravotní údaje o pacientech se stále více centralizují, v důsledku toho se z nemocnic stávají datová centra a potřeba vybudovat centrální úložiště zdravotních dat je čím dál silnější.
V otázce zřízení úložiště jsou všichni zajedno, byť se jejich motivace lehce liší: zatímco přes 35 procent občanů tvrdí, že by jim online přístup do takovéto databáze umožnil zjednodušit a řídit kvalitu i efektivnost zdravotní péče, 45 procent odborníků by považovalo její vznik dokonce za průlom v poskytování péče.
Dotázaní mají tedy jasno v tom, že přístup k údajům o pacientech je pro zlepšení zdravotní péče klíčový. Mimochodem, podle analytického zdroje GSMA Intelligence překročil nedávno počet uživatelů s mobilním připojením hranici 5 miliard. Drtivá většina používá inteligentní mobilní telefon. Na planetě přitom žije zhruba 7,5 miliardy obyvatel.
Co to znamená pro nás? Jestliže před osmi lety dala Světová zdravotnická organizace českému ministerstvu zdravotnictví doporučení, aby určilo, jak u nás bude zaváděna elektronizace zdravotnictví, a pro efektivní plánování a monitorování tohoto procesu zřídilo zvláštní kancelář, neměli bychom to brát na lehkou váhu.
Otázka tedy zní, jak se k celé věci postavíme. Naštěstí máme možnost poučit se od těch, kdo získali náskok, a zvolit řešení uzpůsobené českým podmínkám. Stačí se podívat například do Dánska, Velké Británie, Nizozemí a dalších vyspělých zemí.
Vhodné východisko nabízí již nyní digitální systém pro správu zdravotnických dat Zdravel. Ten v sobě soustřeďuje množství různých funkcí: na časové ose přehledně zachycuje veškeré lékařské zprávy, předepsané léky, očkování, vyšetření, laboratorní výsledky a výsledky kontrol, dále vytváří kompletní přehled pacientova zdravotního stavu, umožňuje pravidelně zaznamenávat pacientovy tělesné údaje, připomíná pacientovi důležité události jako např. preventivní prohlídky, sestavuje aktuální i historický přehled všech užívaných léků, dokáže zprostředkovat komunikaci s lékařem a nabízí platformu pro ukládání vlastních poznámek o průběhu léčby či zdravotních obtížích.
V současnosti je již jasné, že elektronizace zdravotnictví je nevyhnutelné. Lidé nejsou proti, naopak. Začínají totiž tušit, že informace o svém zdravotním stavu jim pomáhají udržet se fit podstatně déle a mít své vlastní zdraví pod kontrolou.
Jan Petřík,
ředitel Institutu pro podporu elektronizace zdravotnictví, z.ú.